Åpner kontor i Frankrike

18.12.2019
Gjenvinningsaktøren Geminor tar en fransk åpning og etablerer kontor i Toulouse.

Geminor, som leverer internasjonale tjenester innen håndtering av avfall og gjenvinning, har besluttet å åpne kontor i Frankrike for å møte behovene i landets voksende avfallsmarked. Kontoret ligger i regionen Midi Pyrenees i Portet-sur-Garonne, i nærheten av Toulouse, og ble offisielt åpnet 15. november.

Account & Development Manager hos Geminor, Kai Schopwinkel (bildet) , har jobbet for Geminor siden 2013 og har erfaring både fra det norske, britiske og tyske avfallsmarkedet. Kai har bodd det meste av sitt liv i Frankrike, kjenner avfallsbransjen godt og vil nå ta ansvar for det nye kontoret i Toulouse, heter det i en pressemelding fra selskapet.

- I europeisk sammenheng er ikke den franske avfallsnæringen fullt utviklet, og deponering har lenge vært en primærløsning for håndtering av avfall. I dag blir cirka 20 prosent av det franske avfallet sendt til forbrenning, og rundt 1/3 av dette avfallet forbrennes uten energigjenvinning, sier Schopwinkel.

Satser på bærekraft
Men dette er i ferd med å endre seg. Den franske regjeringen setter stadig nye mål både for energigjenvinning og materialgjenvinning, forklarer Schopwinkel.

- Myndighetene har satt et mål om 100 prosent resirkulering av plast innen 2025 - ett av få trekk for å møte EUs intensjon om bærekraftig sirkulærøkonomi. Det forventes at så mye som 10 millioner tonn avfall blir omdirigert fra deponi til resirkulering eller energigjenvinning i løpet av de neste fem årene. For øyeblikket handler det franske markedet hovedsakelig om avfallstrevirke og papirprodukter, og det er her vi vil legge vår innsats i tiden som kommer, sier Schopwinkel.

Administrerende direktør i Geminor, Kjetil Vikingstad, er spent på mulighetene det nye kontoret i Frankrike vil gi.

- Vi tar sikte på å etablere våre tjenester i Frankrike og gjøre bransjeaktørene til en del av vårt internasjonale partnernettverk. For øyeblikket er det små volumer som går ut av landet, men vi ser store muligheter for at vi med tiden skal kunne tilrettelegge for eksport av SRF, RDF og avfallstrevirke, forklarer Kjetil Vikingstad.

- Frankrike har et stort potensial for å kunne redusere deponering og øke bærekraftige alternativer som material- og energigjenvinning. Målet vårt er å bidra til denne markedstilpassingen i årene som kommer, sier administrerende direktør i Geminor, Kjetil Vikingstad.

I tillegg til Frankrike har Geminor for tiden kontorer og HUB’er i Skandinavia, Storbritannia, Tyskland, Finland og Polen.