Årets Lean-pris til Trådstøperiet Hydro Karmøy.

15.12.2017
Nedleggingstruet i 1996. Fremstår i dag som konkurransedyktig, effektiv og moderne.
Trådstøperiet vant prisen i hard konkurranse med andre bedrifter og vant med utgangspunkt i ett forbilledig Lean nivå-som representant for Hydro Aluminium i følge en pressemelding fra TPM Brukernettverk. Prisen ble også tildelt for den utrolige Lean-historien Trådstøperiet kan vise til – da som inspirator for bedrifter først og fremst langs kysten av Vestlandet helt tilbake til 2002. Støperiet har i dag 36 operatører og ca. 10 i administrasjon.

TPM Lean Brukernettverket er formel arrangør av Årets Lean konferanse som hvert år avholdes på Clarion Hotel Air med ca. 400 deltakere. Lean prisene blir tildelt her, og "Årets Lean pris" som i 2017 gikk til Trådstøperiet på Karmøy (Hydro) er den gjeveste.

Trådstøperiet var nedleggingstruet i 1996, overlevde, og fremstår i dag tross at deler av maskinparken er fra 1966-67, som utrolig konkurransedyktig, effektiv og moderne. Organisasjonen er rimelig flat med stor myndighet og innflytelse til operatørene. De konkurrerer sterkt med virksomheter i alle deler av det markedet de dekker.

-Vi er stolt over prisen og det å jobbe på Trådstøperiet. Det er svært hyggelig, og et solid bevis på det målrettede forbedringsarbeid ledelse og medarbeidere har jobbet med i gjennom mange år- først TPM og senere «omdøpt» til Hydros eget business-system AMBS (Aluminium Metal Production System) under vignett Lean. Alle våre medarbeidere har grunn til å være stolte over denne prisen, fordi alle som jobber på Trådstøperiet. har deltatt, sier fungerende områdeleder i Trådstøperiet Egil Ytreland.