Ber om beskyttelse MOT politiet

10.08.2011
20 Hells Angels-medlemmer fra Danmark, Tyskland og Luxembourg ber retten om å nekte politiet å pågripe dem når de skal på klubbfest i Stavanger om to uker.

Saken er helt ekstraordinær og en nøtt for vårt rettsvesen. Den har også sterk relevans til diskusjonen om håndtering av 1 %-klubbene i Haugesund-regionen.

- Dette har aldri vært prøvd for en norsk domstol tidligere, og saken vil også ha en klar, internasjonal dimensjon. Behandlingen mine klienter tidligere har fått ved ankomst i Norge, er det ikke dekning for verken i norsk lov eller i det avgjørende EU-direktivet, sier advokat Geir Jøsendal til Aftenbladet.

Krav

Mandag sendte han en begjæring om midlertidig forføyning til Oslo byfogdembete med anmodning om rask behandling. Kravet er rettet mot staten ved Utlendingsdirektoratet (UDI), som vanligvis har avgjørelsesmyndighet i slike saker, mens politiet kan ta seg av det som defineres som helt opplagte saker.

UDI har utarbeidet et rundskriv som hevder at det foreligger hjemmel for pågripelser og bortvisninger av personer i det såkalte 1%-motorsykkelmiljøet.

- Rundskrivet fra UDI strider mot både utlendingsforskriften, utlendingsloven og EU-direktivet, mener advokat Jøsendal.

De utenlandske HA-medlemmene er overbevist om at politiet vil stå klar med håndjern for å ta i mot dem på Stavanger Lufthavn Sola og ferjeleiet i Kristiansand når de kommer til Norge senere denne måneden. Da feirer Hells Angels Stavanger at det er 15 år siden de ble tatt opp som fullverdige medlemmer i den omstridte, verdensomspennende motorsykkelklubben.

Les mer her: