Bergesen refser norske WTO-forhandlere

07.03.2011
Tidligere NHO-sjef Finn Bergesen jr. beskylder Norge og andre industriland for reinspikka egoisme i WTO-forhandlingene.

– De har skaltet og valtet og fikset ting for seg selv i disse rundene. De rike landene er ekstremt beskyttende overfor sin egen landbruksproduksjon. Norge er blant dem, og ikke blant de snilleste i den klassen, heller, sier Bergesen jr. i et intervju med Ukeavisen Ledelse på fredag.

Han mener at alle tidligere runder i Verdens handelsorganisasjon, WTO, og i GATT før dette, har vært på industrilandenes premisser. Bergesen jr. arbeidet med handelspolitikk i en årrekke før han begynte i næringslivet, og brenner fortsatt for dette området.

Toll på varer fra u-land og tilgangen til de godt betalende markedene i i-landene er et viktig emne i de stadig pågående forhandlingene i WTO.

– Den runden som pågår i WTO nå, og som ennå ikke er landet, er den første hvor utviklingsland har spilt en rolle. Det er på høy tid. La oss sørge for at de får en bedre deal enn det som har ligget i kortene til nå. Det er bra de er kommet på banen og er tøffe. Vi i Europa har misbrukt disse landene og det skulle bare mangle om vi ikke stiller opp og gir midler til dem, sier Bergesen jr.

Les mer her: