Blå politikk i kystbeltet

30.09.2011
Etter valget den 12. september har det vokst fram et sammenhengende blått belte langs kysten av Sunnhordland og Nord-Rogaland. Fra Fitjar i nord til Karmøy i sør står Høyre-ordførerne skulder ved skulder og varsler økt konkurranseutsetting i privat sektor og satsing på næringslivet.

Sjelden har vel et parti fått en så gyllen anledning til å motbevise tesen om at det er skitt det samme hvem som styrer.”Når alt kommer til alt er de like, alle sammen.”

Høyre har tradisjonelt vært næringslivspartiet her til lands, og med det sterke grepet partiet har koplet om maktposisjonene i vår region har det alle muligheter for å vise det i praksis. Ikke bare i kommunepolitikken, men også i fylkespolitikken, der Høyre har tilkjempet seg ordførervervet i både Hordaland og Rogaland..

Makten som ligger i en ordførers hender er udiskutabel. Selv om styrkeforholdet mellom ”regjeringspartiene” i de enkelte kommuner varierer, vil en Høyre-ordfører i Fitjar, Stord, Sveio, Haugesund og Karmøy sette sitt stempel på den politikken som føres.

Utfordringen blir å la en sterk maktposisjon manifestere seg i praktisk politikk. Erfaringsmessig er det begrenset hva lokalpolitikere kan påvirke av rammebetingelser for lokalt næringsliv. Det aller meste blir bestemt på sentralt hold. Skrantende kommuneøkonomi gjør ikke handlingsrommet akkurat større. Kommunene trenger hver eneste skatte- og avgiftskrone de kan få.

Men Høyres mulighet nå ligger i den sterke, regionale forankringen. Petter Steen jr. og Høyre i Haugesund har vært dristige og valgt å se dette kommune- og fylkestingsvalget i et langsiktig perspektiv; ikke bare se fire år inn i framtida, men ti eller tyve; prøve å forutse hvilke grep som må gjøres i de enkelte kommuner og i regionen, for å være rustet til å møte nye utfordringer i kjølvannet av bl.a. nye kommunikasjonsutfordringer.

I et slikt perspektiv er det viktig å tenke stort. Det beste for min kommune er ikke nødvendigvis det beste for regionen. Og motsatt. Alle kan ikke være et regionsenter, alle kan ikke ha et ”Gismarvik Næringspark”, alle kan ikke ha sin egen havn..

Det er god grunn til å tro at det vil være lettere å lufte slike synspunkter og komme til enighet i et engere utvalg av Høyre-ordførere enn i et fora med en blandet, politiske kulør. Selv om ordførerne vet hvilken kommune de kommer fra, må det være enklere å forene synspunkter når de alle har et felles ideologisk ståsted. Og trenger de hjelp fra fylkeskommunen, er det også der en partifelle å sparre med.

Høyre har manøvrert seg inn i en misunnelsesverdig, regional maktposisjon. Petter Steen jr. og hans ordførerkolleger i det blå beltet langs kysten har alle muligheter for å vise at det er forskjell på partiene. Det er ikke uten grunn at mange næringslivsledere har visse forventninger til den forestående fire-årsperioden her på bjerget.