Boomerangeffekt i næringslivet
19.03.2012
Hver tiende ansettelse i konsulentselskapet Ernst & Young er gamle ansatte som kommer tilbake.
– Å holde kontakt med gamle ansatte er billigere enn å bruke hodejegere i jakten på nye ledere, og det gjør innkjøringsprosess og opplæring enklere og mer effektiv, sier alumniansvarlig Kristin Harneshaug Rød i Ernst & Young til DN.
Ernst & Young er bare ett av flere selskaper som satser på såkalte boomeranger.
I stedet for å sette fyr på broer etter ansatte som takker for seg og forlater selskapet, inviterer de alltid til en avslutningssamtale og oppfordrer dem til å melde seg inn i selskapets alumninettverk.
Gjennom dette holder de seg oppdatert på hva ekskollegaene holder på med. Hver gang det dukker opp ledige stillinger, saumfarer de listene for å se om de allerede kjenner noen der ute de kanskje kunne lokke tilbake. Nettverket består i dag av 1400 tidligere ansatte.
– Å ansette riktig person kan være svært verdifullt for en bedrift, og når du ansetter noen du allerede kjenner øker selvfølgelig sjansen for at ansettelsen er god, sier arbeidslivsforsker og sosiolog Jørgen Svalund i Fafo til DN.
Les mer her:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2356656.ece