Bygg vestre tunnel først!

01.04.2011
Næringsforeningene i Haugesund og Stavanger-regionen og Stord Næringsråd er blant bidragsyterne til et opprop til myndighetene med klart krav om å bygge tunnelen mellom Korlevoll og Valldalen før tunnelen over Haukeli.

En rekke transportbedrifter og ordførere i regionen står bak oppropet, som er stilet til samferdselseminister Magnhild Meltveit Kleppa, stortingsrepresentanter og vegmyndighetene.

Her er oppropet, som er undertegnet av konserndirektør Leiv Malvin Knutsen ved Fatland Ølen og adm.dir. Arne Haldorsen i Ølen Betong.

OPPROP:
E 134 – PRIORITERINGER RØLDALSTUNNELER

Inntil høsten 2010 så det ut til å være en bred enighet om at den vestre av de nye Røldalstunnelene (Korlevoll – Valldalen) skulle bygges først. Sent på høsten i fjor fremkom det signaler om at det ble arbeidet for at en østre tunnelen (Valldalen – Ulevå) skulle bygges først.

En vesentlig del av transportnæringen på Haugalandet har vært samlet for å gjennomgå dette spørsmålet, og krever at den vestre tunnelen Korlevoll – Valldalen blir bygget først med oppstart senest i 2014.

Begrunnelse:
1. Hordadalen er den klart mest krevende delen av E-134 mellom Korlevoll og Ulevå. Stigningen mellom Korlevoll og Seljestadtunnellen byr på minst like store problemer vinterstid som Austmannalia.
2. Tunnel Korlevoll – Valldalen reduserer veilengden med 7 km til 13 km, Tunnel Valldalen – Ulevå reduserer veilengden med 4,5 km til 12 km.
3. En ny tunnel mellom Korlevoll og Valldalen vil spare inn ca 850 høydemeter. Tilsvarende vil ny tunnel Valldalen – Ulevå spare inn ca 150 høydemeter.
4. Dieselforbruket for et vogntog på 48 tonn totalvekt blir redusert med i gjennomsnitt 14 liter hver vei på strekningen Korlevoll – Valldalen, og med 8 liter hver vei på strekningen Valldalen – Ulevå.
5. Tidsforbruket for samme vogntog reduseres tilsvarende med 11 min. for Korlevoll – Valldalen, og 7,5 min. for Valldalen – Ulevå.
6. Nærmiljøet i Røldal vil på et tidligere tidspunkt slippe gjennomgangstrafikken med støy, eksos og trafikkfare.
7. Det er større trafikk på vestsiden enn på østsiden, dermed større trafikknytte også av denne grunn.

Transportnæringen vil anmode Statens Vegvesen og AS Haukelivegen om å arbeide videre med først å bygge den vestre tunnelen. Samtidig må arbeidet med å utvikle en fremtidsrettet løsning for østre tunnel fortsette.

Transportnæringen vil også på det sterkeste understreke betydningen av å fremskynde arbeidet med utbedring og nye traseer på strekningen mellom den nye Stordalstunnelen og Ølensvåg.
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Hatteland
A. Utvik
Sparebank 1 Sør-Norge
Hydro
Eurojuris Haugesund