ByggArena 2022

Årets storsamling for bygg-, anleggs- og eiendomsbransjen

Rekruttering, byutvikling, bærekraft, universell utforming, gjenbruk og ombruk – dette er bare noen av stikkordene for årets ByggArena. Fredag 11. november er det igjen klart for at bransjene samles på Quality Maritim Hotel for påfyll av kunnskap, inspirasjon – og viktig nettverksbygging.

Meld meg på!

Geir Lippestad: Forretningshemmeligheten for verdistigning

Universell utforming er en forutsetning for verdiutvikling av eiendommer, sier advokat Geir Lippestad. Han skal utdype dette – og samfunnsnytten av universell utforming, på årets ByggArena. I tillegg skal han snakke om integrasjonen som skjer mellom digitale tjenester og bygg, og hvorfor universell utforming må til for å lykkes i denne utviklingen.

Lippestad er advokat med eiendomsjuss som spesialfag. Han er også styreleder i både Universell utforming AS og MediaLT AS; de to fremste fagmiljøene for universell utforming av digitale flater og bygg. Han er også tidligere byråd i Oslo for næring, eierskap og mangfold.

Ingrid Aspen: På tide å tenke nytt om gammelt

Vi er inne i bærekraftens tid, og vi må alle ta inn over oss de store, overordnede verditankene og problemstillingene. Næringen har et stort ansvar her. Det er på tide å tenke nytt om gammelt. Hva er de nye råvarene? De nye systemene? Hva med de nye problemene, som sortering, grønnvasking og bærekraftshåndtering? Aspen geleider oss gjennom dette nye landskapet og gir gode og verdifulle tips til hvordan skape engasjement og dypere forståelse rundt gjenbruk og bærekraft i bedriftene.

Ingrid Aspen er produkt- og møbeldesigner og interiørarkitekt. Haugesunder bosatt i Oslo, utdannet fra Bergen, Oslo og Milano, og kjent fra TV2-programmet Redesign.

Side Image

Ørjan Kongsvik Aall: Ja, det finnes håp!

Utslippene skal ned minst 40 prosent innen 2030 får å nå 1,5 gradersmålet. Byggenæringen er en av verstingene, men det finnes håp. Aall sier litt om de store linjene når det gjelder klima og ser videre på hva 1,5 gradersmålet betyr for enkeltindivitet, for næringen og hvilke konkrete tiltak som må til for å ha en sjanse å komme i mål.

Ørjan Kongsvik Aall er klimastrateg i HOLON og har ansvar for å utvikle og føle opp egen klimastrategi. Han bistår prosjekter, kunder og kollegaer til å ta klimavennlige valg gjennom hele prosjektet. Aall har tidligere vært bærekraftsjef i Sweco og er grunnlegger og daglig leder av klimaorganisasjonen POW (protect our winters) i Norge.

Sally og Kjartan Aano: Eventyret i tretoppene

En kombinasjon av en drøm, lidenskap, dristighet, dumhet - og en solid dose tro – har resultert i to unike og flotte tretopphytter i Odda. Den opprinnelige planen var å ‘fange’ eksisterende Odda-turister, men nå tiltrekker Woodnest seg både nasjonale og internasjonale turister som kommer ens ærend for å bo i de arkitekttegnede tretopphyttene med den magiske utsikten.

Ryfylkingen Kjartan og australske Sally forteller historien bak, hvor viktig en god rådgiver og arkitekt har vært, populariteten og suksessen, og – fremtidsplanene.

Anders Ohm: Pedersgata: Fra forfall til destinasjon

Hør fortellingen om hvordan en forfallen bygate i Stavanger nå er i ferd med å bli en regional destinasjon.

Anders Ohm er siviløkonom fra NHH og har jobbet med eiendom og utvikling av Pedersgata i 10 år.

Bjarte Bøe Alræk: Husbankens økonomiske virkemidler

Husbanken vil presentere sine satsningsområder og hvilke økonomiske virkemidler som står til disposisjon for både å bygge ordinære boliger til privatmarkedet, ulike former for private eller kommunale samarbeid, samt å presentere mulighetsrommet som ligger i dagens ordninger.

Bjarte Bøe Alræk er avdelingsdirektør for lån og tilskudd i Husbanken, avdeling Vestland og Rogaland.

Odd-Egil Djøseland: Kompetanse og rekruttering

En jevn rekruttering til bransjen er viktig for kontinuitet og leveringsevne, men hvordan står det til med søkervolumet til de forskjellige studieretningene? Og hva med kjønnsfordelingen i byggebransjen og yrkesfag generelt? Hvordan er situasjonen i bransjen - og hvordan ser prognosene for de nærmeste årene ut - på lokalt – og nasjonalt nivå?

Spørsmålene er mange – og gode svar får vi av Odd-Egil Djøseland, som også deler sine betraktninger om konsekvensene av begrensninger i innleie av arbeidskraft.

Odd-Egil Djøseland er jærbu med hjerte for Haugalandet. Han har lang bransjeerfaring og leder nå Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg avd. Rogaland.

Mer info og program kommer!

Haubo
Tveit