Bytter kjede

07.10.2020
Tre generasjoner Sjøen; fra venstre Trygve Jostein Sjøen, Jan Petter Sjøen, Kenneth Sjøen og Vegard Sjøen.
Generasjonsbedriften Trygve J. Sjøen AS på Karmøy blir nytt medlem av Systemhus.
Trygve J. Sjøen AS på Karmøy er nytt medlem i Systemhus. Bedriften er 50 år til neste år, og har 20 medarbeidere.

Etter 20 år i annen kjede var tiden moden for å ta nye grep for fremtiden. Bytte av kjede styrker oss på flere viktige områder, som systemer for å drive bedriften vår bedre, og ikke minst oppdatere oss. Opplæring er viktig for oss, sier daglig leder Jan Petter Sjøen i Trygve J. Sjøen AS.
Trygve J. Sjøen AS er allerede i gang med første opplæringstiltak; lederutviklingsprogrammet til Systemhus hvor de deltar sammen med 40 andre ledere i kjeden. Andre områder som vil styrke Karmøy-bedriften er tilgang på tekniske ressurser og konkurransedyktige innkjøpsbetingelser i Mestergruppen, som Systemhus er en del av.

Det var faren til Jan Petter Sjøen, Trygve Jostein Sjøen, som startet bedriften sammen med andre kollegaer i 1971. Siden oppstarten har Trygve J. Sjøen AS vokst jevnt og trutt. I dag har Trygve J. Sjøen 20 ansatte fordelt på snekkere, lager og administrasjon. I tillegg kommer innleide tømrere etter behov.

Et eget trelastutsalg kompletterer byggevirksomheten og gir profesjonelle og private kunder i nedslagsfeltet på Haugalandet god tilgang på byggevarer, i følge Sjøen.

- Vi gjør også endringer for trelastutsalget vårt. Trelastutsalget blir medlem i Systemhus sin søsterkjede, ByggTorget. Kjedebyttet gjør at vi tilpasser oss markedet enda mer. Det er godt å gå 50-årsjubileet vårt i møte, når vi er godt rustet for å møte fremtiden, legger Jan Petter Sjøen til.

-Haugalandet med 120.000 mennesker ble rammet hardt og brutalt da oljenæringen hadde sin store nedtur i 2015 og 2016. Byggeaktiviteten har begynt å ta seg opp igjen etter noen tunge år. Slik jeg ser det, vil det alltid gå opp og ned i markedet. Derfor har vi rigget bedriften vår til å kunne tåle svingninger som dette. Bunnen er nådd, og alle piler peker nå oppover, fortsetter Sjøen.

Flere større byggeprosjekter er igangsatt. På Åkra bygges 37 boliger på Stongtunet. Nygårdstunet med 6 boliger og 24 boliger i Norrønagata i Haugesund, er prosjekter som også pågår nå. De fleste boligene som Trygve J. Sjøen AS bygger er innenfor Husbankens regelverk. I tillegg til egne prosjekter har bedriften flere eneboliger under oppføring på kunders egne tomter, samt store rehabiliteringer og ombygginger. Samtidig har Trygve J. Sjøen AS kapasitet for flere oppdrag i tiden fremover, både nybygg og rehabilitering.

Tredje generasjon på plass

Også sønnene til Jan Petter Sjøen har valgt å følge i fars og bestefars fotspor. Tredje generasjon Sjøen, med ingeniør og byggmester Kenneth og byggmester og kunderådgiver Vegard, er i full drift.

- Vi i Systemhus setter stor pris på å få et så solid og godt byggefirma som Trygve J. Sjøen AS med oss på laget. De passer perfekt sammen med de 140 medlemmene våre over hele landet, og vi ønsker dem velkommen til oss! Vi ser frem til å satse videre sammen, sier bedriftsutvikler Hørdur Hardarson i Systemhus.