Cruisenæringen slakter klimarapport
17.06.2019
Foto: Haugesund.kommune.no
DNV GL påpeker feil og setter spørsmålstegn ved bakgrunnstallene. Dermed blir også analysen og konklusjonene feil, skriver tu.no
I forrige uke publiserte den en rapport som sammenlikner svovelutslipp fra cruiseskip i Europeiske havner med utslipp fra den samlede bilparken i Europa.
Ifølge T&E skal Carnival alene slippe ut 10 ganger mer svoveloksid enn 260 millioner biler. Samme studie skal også vise at svovelutslippene fra 110 cruiseskip i norske havner er fem ganger større enn all annen norsk innenriks sjøfart.
Cruiseindustrien hevder at rapporten fra T&E er uakademisk og sammenlikner epler og pærer. De hevder også at T&E baserer seg på gamle tall og tar ikke hensyn til reelle opplysninger som skipenes drivstofftype eller om skipene har installert svovelrenseanlegg (scrubbere).
På verdensbasis er det per 1. juni i år 220 cruiseskip med scrubbere installert. Noen av cruiseoperatørene, som RCCL-eide Celebrity og Azamara, benytter kun diesel. Dette har ikke T&E tatt høyde for i sine bakgrunnstall.