Dårlig vei knebler vekst

19.10.2018
Det er ikke alltid vi er enig med Ola Apeland. Men i kampen for ny Husøyvei har han vår fulle støtte, skriver NH-direktøren.
Husøy er blitt et kraftfullt logistikksenter på sørvestlandet. En av de siste helgene ble det registrert over 800 inn- og utkjøringer bare til containterhavnen, i følge adm.dir. Tore Gautesen i Karmsund Havn. Trafikken vil bare øke i takt med utbyggingen, men standarden på dagens vei vil kunne bremse utviklingen.

Derfor haster det med å få bygget ny vei. Dessverre faller Husøy, som en del av E-134, mellom to stoler. Veiprosjektet er ikke tatt med i Haugalandspakken fordi det er forutsatt finansiert gjennom statlige midler i Norsk Transportplan. Men i NTP er veien plassert sist i køen, d.v.s perioden 2025-2029. Det betyr at Husøy først kan få ny vei mot slutten av 2020-tallet.

Det er altfor sent. Derfor er det på tide å se på andre løsninger. Prosjektet er kostnadsberegnet til 110 millioner kroner. Kan kommuner/næringsliv forskuttere midler for å sikre tidligere oppstart? Kan Haugalanspakken forskuttere?

Å få framskyndet bygging av ny vei til Husøy handler ikke bare om å bygge et kraftfullt logistikk-knutepunkt. Det handler også om å gjøre alvor av intensjonen om å flytte mer gods fra vei til sjø. Dette er noe både næring og myndigheter jobber hardt for å få til. God infrastruktur er helt nødvendig for å nå målet.

Det er fint at Ola Apeland nå løfter fram Husøy-veien. Nå må han få flere politikere med seg, slik at prosjektet kan realiseres mye tidligere enn det ligger an til i dag.

God helg!

Egil Severeide

 
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Hatteland
A. Utvik
Sparebank 1 Sør-Norge
Hydro
Eurojuris Haugesund