Deles i tre

22.03.2018
Lagoppstillingen endres når PDS snur på organisasjonsstrukturen.
1. april 2018 blir en merkedag i PDS Protek sin historie. Etter 27 år med avdelingsbasert organisasjonsmodell deles nå selskapet inn tre selvstendige selskaper, med morselskapet Project & Design Services AS (PDS) som ledende selskap i konsernet.

«At vi nå gjør avdelingene om til egne AS er et resultat av strategien som ledelsen og de ansatte la i løpet av 2017. I denne prosessen så vi at økt fokus må til for å være konkurransedyktig i et stadig tøffere marked. Ved å gjøre om avdelingene til AS så vil vi også gi de ansatte muligheten til å kjøpe seg inn i bedriften de jobber i. Gjennom eierskap tror vi at de ansatte får økt interesse og engasjement for bedriften de jobber i. Grepet skal sikre PDS Gruppens fremtid», sier adm. dir. Terje Øverland, påtroppende konsernsjef i PDS Gruppen.

Selskapene vil fra 1. april hete: PDS AS - Project & Design Services AS – Ledelse og Administrasjon PDS Protek AS – Ingeniør- & Konsulenttjenester PDS Arkitekt AS – Arkitekt & ingeniørtjenester 3D Norway AS – Visualiseringstjenester

Opprettelsen av selskapene medfører rokeringer på lagoppstillingen i ledelsen, og flere får nye roller i selskapene. Terje Øverland trer inn i konsernsjefrollen i PDS. Her vil administrasjon, personal og regnskap bli håndtert for alle selskapene i konsernet.

I PDS Protek blir Kjell Erik Kleveland adm. dir., og Roald A. Haraldseide og Morten Langeland fortsetter å ha ansvar for ingeniør- og konsulenttjenestene. I alt er ca. 55 personer engasjert i dette selskapet.

«Markedet har forandret seg siden 2013 og nå er tiden kommet for å spesialisere seg i enda større grad. I tillegg til at omorganiseringen gir økt fokus, så skal selskapet styrke forbindelsen mellom utleide ressurser og den faste ingeniørstaben. Dette vil gi synergier på kapasitet og kompetanse, og gi den fleksibilitet som mange av våre kunder etterspør. Videre skal PDS Protek heve kompetansen på områder som dreier ingeniører over i digitalisering og automatisering.», sier Kjell Erik Kleveland.

Glenn Kolberg bytter visittkort fra avdelingsleder til adm. dir. i PDS Arkitekt AS, og får med seg 7 ansatte i en avdeling som har mange lokale og nasjonale prosjekter gående. «Arkitekttjenester er den hurtigst voksende tjenesten i PDS Gruppen, og jeg gleder meg til å fortsette arbeidet med å løfte PDS Arkitekt AS som en lokal og nasjonal leverandør. Vi har dyktige og erfarne medarbeidere som allerede jobber med store prosjekter for private utbyggere og næringskunder. Så her er det bare å gi gass!», sier en entusiastisk Glenn Kolberg.

Visualisering- og animasjonsselskapet 3D Norway AS (3DN) blir eneste selskapet med logo som avviker fra den kjente PDS-logoen. Hovedkontoret blir i tillegg i Sandnes og det har sin enkle forklaring. Vår markedssjef gjennom 12 år, Jørgen Knudsen, flyttet til Sandnes i fjor og tar rollen som adm. dir. i selskapet som vil ha kontor i Sandnes Næringspark.

«Etter mange år som markedssjef blir det gøy å lage en ny merkevare i PDS Gruppen. 3D animasjon er ikke nytt i PDS, og vi har siden 2011 eid et animasjonsselskap med 20 ansatte i Pune, India. Markedsføring og salg har endret seg veldig og vi ser nå at kundene våre er modne for å bruke visualisering i sin markedsføring, og derfor satser vi nå tungt for å ta vår andel av markedet. At vi har fått med oss en aktiv, lokal investor, i tillegg til PDS, styrker produktet ytterligere.», avslutter Jørgen Knudsen, nyinnflyttet Sandesgauk. På utkikk etter morgendagens ingeniører Markedet er i oppsving og PDS merker at kundene kommer med flere forespørsler og selskapene får tildelt flere oppdrag. Etter noen rolige år, spesielt innen olje & gass, så er det nå tid for å styrke staben ytterligere. Selskapet med slogan «fremtidens ingeniørhus» leter derfor etter morgendagens ingeniører når de nå flytter sørover i 24/7 Bygget.

24/7 Bygget, en milepæl. «En åtte års modnings-, design og byggeprosess nærmer seg slutten, og vi har begynt å pakke ned i esker og vi har lagt ut nåværende lokaler for salg. Det skal bli godt å flytte inn i nye lokaler i 24/7 Bygget på Rossabø. Nå får vi samlet alle på ett gulv og vi kan i større grad øke samhandlingen, styrke samholdet og lage en bedriftskultur for fremtiden.» sier Terje Øverland.

Tomten ble kjøpt av PDS-eide Rossabø Eiendom AS i 2010, og PDS Protek har utviklet tomten og designet bygget som skal stå klart 1. juni. I 2016 kjøpte John Gilbert Helgeland prosjektet og startet byggingen i 2017.