Den nye hverdagen - og fredagen!

25.03.2020
5 av 40 deltakende Uni Micro-ansatte synlig på skjerm under forrige ukes fredagspils. Oppe fra venstre: Jo Are Ingvaldsen Rivelsrud fra Haugesund og Jørgen Nyheim Kristiansen fra Bergen, nede fra venstre; Ingrid Haraldseide fra London og Karl Christian Grønhaug fra Haugesund. Jon Terje Aksland i "vertsvinduet" helt nede til høyre.
Nød lærer naken kvinne å spinne, heter det. Digitale verktøy sørger for sosial omgang
Fredag i forrige uke stilte 40 av 120 medarbeidere i Uni Micro opp på såkalt fredagspils, og det fungerte overraskende bra med så mange i samme digitale rom, skal vi tro produktsjef Jon Terje Aksland. Han forteller om en vellykket samling og legger til at Uni Micro fortsatt er fullt operative med alle 120 ansatte. -Ingen blir permittert, og de skybaserte regnskapssystemene er med å forenkle hverdagen til mange bedrifter som nå har en vanskelig situasjon.

-På fredagspilsen hadde vi folk med fra hjemmekontor fra de fleste lokasjonene våre; Haugesund, Modalen, Bergen, Oslo, Trondheim, Molde, Stavanger, Spania og London. Vi kjørte en Kahoot-quiz, og det fungerte veldig fint, sier Aksland.

Anbefaler du andre firmaer å treffes sosialt på denne måten?
-Ja, absolutt! Det er en tipp-topp måte å "møtes" også utenfor arbeidstid en gang i blant. Vi er jo alle ganske isolerte nå, og dette er en fin måte å inkludere alle på, samt å kunne snakke om løst og fast, også ting som ikke nødvendigvis er arbeidsrelatert. Slik vi vanligvis drøser om over en kaffekopp på kontoret, for eksempel. Den biten har jo forsvunnet nå. Det er viktig å ta vare på det sosiale aspektet også.

Noen råd til andre som vil prøve?
-Vi brukte Teams denne gang, og det fungerte som sagt fint, men dette programmet har bare 4 video-ruter synlig samtidig. Til neste gang skal vi se på løsninger for akkurat det, avslutter Aksland.

Økt etterspørsel etter digitale verktøy
Teknisk sjef i Serit Idrift, Mats Tonning, opplever at en stor mengde bedrifter har programvaren inkludert i Office 365 pakkene sine, men at de først nå ønsker å ta det mer i bruk enn tidligere.

-Vi merker at folk trenger mer informasjon om det. Derfor har vi blant annet startet med gratis Teams Webinar som bedrifter kan delta på, sier han

Microsoft deltar i Korona-dugnaden
Microsoft lanserte i begynnelsen av mars en 6 måneders gratisversjon av Teams som bedrifter og privatpersoner som nå i større grad er isolert hjemme kan benytte seg av.