Doblet omsetningen i 2020

22.02.2021
Haugesundfirmaet Alutile har levert til en rekke store og mindre prosjekter over hele landet, og ser nå frem til å utvide firmaet ytterligere.
Fasadeplate-leverandøren Alutile Norge AS kan oppsummere koronaåret 2020 med rekordomsetning og en rekke store oppdrag.
– 2020 har på mange måter vært et fantastisk år for oss. Vi har doblet omsetningen og har hatt fullt trøkk gjennom hele året. Nå skal vi fortsette utviklingen også inn i 2021, sier en optimistisk Helge Gabrielsen, daglig leder i Alutile Norge til Byggeindustrien.

Selskapet endte fjoråret med en omsetning på rundt 28 millioner kroner.

– Økningen fra 2019 er dermed voldsom, og vi kan ikke forvente samme utvikling i år, men å fortsette den gode takten og holde nivået vi har opparbeidet oss, legger Gabrielsen til.

Haugesundfirmaet har levert til en rekke store og mindre prosjekter over hele landet, og ser nå frem til å utvide firmaet ytterligere.

– Vi har hovedkontor i Haugesund, og avdelingskontor i Oslo. Sentrallageret ligger også i Haugesund, hvor alt blir sendt rett ut til byggeplass på kort tid. Selve produksjonen Alutile skjer i Kina og er av verdens største leverandører av aluminium-kompositt, og alle produkter blir levert med båt til Haugesund/Oslo. Med dette utgangspunktet kan vi levere til hele landet, og er nå også i ferd med å ansette flere i staben. Planen er å ansette en ekstra selger for Oslo/ Nord-Norge, og vi vil også se på Sverige som et nytt marked å satse i, sier Gabrielsen.

Gabrielsen og salgsleder Sigbjørn W. Olsen mener fasadeplatene har flere fordeler som medfører at de blir stadig mer benyttet.

– Dette er plater som er enkle å montere i forhold til andre typer fasadeplater. De har lav vekt, og har en konstruksjon som gjør at det er enkelt å utføre knekking av hjørner på byggeplass, noe som er en stor fordel. Det kan gi mange spennende fasadeuttrykk, forteller Olsen.

Selskapet ble etablert for elleve år siden, og de jobber nå også med mulighetene for å satse utenfor landets grenser.

– Vi har agenturet for fasadeplatene i Norge, Sverige, Danmark Færøyene og Island. Vi er allerede i gang med å levere til Færøyene, og Island står nå for tur. Vi ser også store muligheter i det svenske markedet, og mener produktene har gode muligheter til å lyktes også utenfor landets grenser, Olsen

Større prosjekter

Både Olsen og Gabrielsen peker også på en tendens med at prosjektene og oppdragene blir større.

– Ved siden av stadig flere oppdrag, ser vi at jobbene også blir større. Vi har samarbeidet med en rekke arkitekter og entreprenører i flere store prosjekter, og vi tar hånd om en stadig større del av leveransene. Ikke minst ser vi at platene blir benyttet til boligprosjekter, også eneboliger, noe som åpner for mange spennende muligheter, sier Olsen.

De leverer til både offentlige og private prosjekter, og har tradisjonelt levert mye til næringsbygg, hoteller, skoler og så videre.

– Vi har en fin miks av kunder i porteføljen, fra mindre byggmestere til store entreprenører, sier Gabrielsen. De sier det er mange spennende prosjekter på gang, over hele landet.

– Blant annet har vi en spenstig rehabilitering på gang i Bergen. Dette er en fasadeleveranse til 19 borettslagsblokker, og det skal her samlet leveres og monteres 17.000 kvadratmeter plater, så dette er helt klart en stor jobb, sier Gabrielsen.

Flere farger

Alutile-platene har et topp- og bunnlag av aluminium med et PVDF-fargebelegg. Platene er produsert i 25 år, og i Norge har de levert produktene de siste elleve årene.

– Det er gøy å se at konseptet lykkes i Norge. Platene egner seg godt til vårt klima, og i arbeidet inn mot prosjektene samarbeider vi tett med kundene hele veien, og har blant mye kontakt med arkitektene. Kundene kan få det som de vil av form og farge, sier Olsen.

Han peker på at det de senere årene i stor grad har vært benyttet farger med nyanser av svart og hvitt.

– Men vi ser nå at mange ønsker å teste flere ulike nye farger og med grovere børstet overflate, så det synes vi er spennende. Det er mange ulike spenstige varianter som kan prøves ut, og vi gleder oss til å vise dette frem for markedet i året som kommer, forteller Gabrielsen.

Han sier de har kapasitet til å øke produksjonen ytterligere.

– Vi kommer nok ikke til å doble omsetningen i år igjen, men vi jobber for en videre vekst, sier Gabrielsen.