En flyplass med framtid
31.05.2012
Ja, det er imponerende det vi har fått til på Helganes. Hele Haugalandet kan være stolt av å ha Vestlandets lavprisflyplass i sin midte. Det har ikke kommet av seg selv. Utviklingen på flyplassen er et resultat av hardt arbeid, der noen har sett lengre enn andre:
Ja, det er imponerende det vi har fått til på Helganes. Hele Haugalandet kan være stolt av å ha Vestlandets lavprisflyplass i sin midte. Det har ikke kommet av seg selv. Utviklingen på flyplassen er et resultat av hardt arbeid, der noen har sett lengre enn andre:
Ølensvåg-miljøet og Hatteland som sikret risikokapital til forprosjektet som gjorde det mulig å realisere ideen om en lavprisflyplass på Helganes.
Bjørn Apeland og Haugaland Kraft som gjorde det mulig å forlenge rullebanen, slik at den kunne ta imot internasjonal trafikk.
Den magiske film om Haugalandet, som begeistret Ryanair til å få øynene opp for Haugesund og Haugalandet som reisemål.
Strateger som Geir Kjetland og Atle Berge som var med på å fremforhandle avtalen med Avinor om lavere avgiftsnivå på Helganes.
Reiselivssjef Tore Gautesen og hans medarbeidere som har jobbet hardt og målrettet for å øke trafikken både inn og ut fra Helganes.
Martin Laurhammer og Arild Vik i Lufthavnutbygging, som har bidratt med forretningsteft og forståelse i forhandlinger med aktørene.
Og Odd Erik Salvesen, som har hatt flyplassen ”på skjevå” siden 2002 og hatt ansvaret for å gjennomføre ambisiøse planer.
Vi har sikkert glemt noen, men de får ha oss unnskyldt. Poenget er at takket være godt og framsynt arbeid har Haugesund Lufthavn, Karmøy fått en unik posisjon på Vestlandet, Den bidrar til å øke Haugalandets attraktivitet. Den er blitt en viktig flyplass for folk fra Sør Rogaland og Sunnhordland. På enkelte Syden-ruter er hver fjerde passasjer fra sørfylket.
Men selv om trafikken går godt, står utfordringene i kø. Ryanair-sjefene er ikke sene om å kutte ut ruter om trafikken faller. Trafikkgrunnlaget må økes for å sikre stabil drift. Avtalen med Avinor som sikrer lavprisstatus går ut i 2018, og en ny modell må på plass i god tid før det.
Og bakom lurer Rogfast. Vil aktørene bak Sola og Helganes kunne forenes i en rollefordeling som gjør Sola til fylkets desiderte hovedflyplass med internasjonalt forretningsnett og Helganes til Vestlandets lavprisflyplass?
Mye hardt arbeid gjenstår før Helganes kan drives med en tilfredsstillende langsiktighet.
Men akkurat nå vil vi nyte luksusen det er å reise til Pisa raskere enn til Bergen…