En milliard til fellesskapet

12.04.2019
Haugaland Kraft bidro med én milliard kroner til fellesskapet i 2018
Haugaland Kraft bidro til lokalsamfunnene i regionen med over 949 millioner kroner i 2018. Lokalt kjøpte konsernet varer og tjenester gjennom sine mange underleverandører for 397 millioner kroner.

Tilbakeført til lokalsamfunnet MNOK
Skatt på lønn 24
Eiendomsskatt 31
Kjøp av varer og tjenester 397
Netto utbetalt lønn 218
Utbytte og renter til eierne 280
Sum   949

Våre eiere som består av lokale kommuner, energi- og kraftselskap fikk utbetalt over 280 millioner, heter det i en pressemelding fra selskapet.

- Vi er stolte av å bidra til fellesskapet og gjennom dette gjøre Haugalandet, Sunnhordland og Indre Ryfylke til en enda mer attraktiv region å bo, arbeide og leve i. Ved siden av å bygge ut og tilby fremtidsrettede tjenester av høy kvalitet, er Haugaland Kraft en betydelig regional bidragsyter til idrett, kultur og lokale foreninger. I 2018 støttet vi over 100 lag, foreninger, arrangementer og aktiviteter rettet mot barn og unge, sier konsernsjef Olav Linga i Haugaland Kraft.

Haugaland Kraft er også en av de største lærebedrifter i regionen.

- Som stor arbeidsgiver har vi et ansvar som vi er veldig bevisst, og vårt mål er at ti prosent av våre ansatte til enhver tid skal være lærlinger. Ved utgangen av 2018 hadde vi 28 lærlinger fordelt på fem ulike fag, sier Linga.

Haugaland Kraft hadde i 2018 en omsetning på 2,7 milliarder kroner og et resultat etter skatt på 746 millioner kroner. Det gode resultatet kommer av volumvekst i alle forretningsområder og kontinuerlig fokus på effektiv drift. Spesielt er det resultatet fra kraftproduksjonen i Sunnhordland Kraftlag og regnskapsmessig ekstraordinær gevinst ved salg av næringsparken på 151 millioner kroner som trekker opp årets resultat.
- Konsernet har lagt bak seg et godt driftsår, som styrkes ytterligere av noen engangseffekter. Aktiviteten har vært stor, og alle våre forretningsområder har utviklet seg i en positiv retning og bidratt til det gode resultatet, sier konsernsjefen.

Styret vil overfor generalforsamlingen foreslå et utbytte på 267 millioner kroner. Samlet utbetaling til eierne inkludert renter på ansvarlige lån vil være 280 millioner kroner.

Investeringene har i 2018 vært rekordhøye og totalt er det investert for 622 millioner kroner.

Resultatutviklingen i konsernet viser at de siste års strukturendringer med sammenslåingene med Sunnhordland Kraftlag og Skånevik Ølen Kraftlag, samt overtagelse av Finnås Kraftlag sin aksjepost i SKL og oppkjøp av regionalnett i områdene fra Statnett har vært fornuftige.

- Sammenslåingene gir oss en mer effektiv drift som kommer både kunder, eiere og ansatte til gode. Konsernets solide finansielle stilling sikrer muskler til å gjøre nødvendig vedlikehold og investeringer. Vi står godt rustet for det videre arbeidet med konsolideringer i energibransjen, sier Linga.