En nødvendig historietime
28.05.2019
-Det finnes faktisk finnes noen viktige saker i vårt fylke som ennå ikke har fått sin løsning. Og som man kanskje bør bruke krefter på å få loset i havn, før vi kaster oss over nye prosjekter.
Og en ny påminnelse om at våre folkevalgte trenger å bli minnet om historien. Historien om de store saker som fortsatt venter på sin løsning.
Vi nærmer oss en lokal valgkamp, og det bar møtet preg av. Det ble lansert saker for stortingsbenken som definitivt kan gi politisk gevinst for de som tar ballen videre. Medisinerutdanning i Stavanger, flomsikring i Dalane, VM i sjakk i Stavanger, regionalplan for havbruk- for å nevne noen.
Nye prosjekter som hver for seg er nyttige, fornuftige og forståelige.
Men som vil kreve penger fra offentlige budsjetter.
Det var da jeg fant tiden inne til å minne om historien. At det faktisk finnes noen viktige saker i vårt fylke som ennå ikke har fått sin løsning. Og som man kanskje bør bruke krefter på å få loset i havn, før vi kaster oss over nye prosjekter.
Dere vet hva jeg sikter til.
Vintersikker vei over Haukeli. A neverending story.
Den er ikke bare viktig for Haugalandet. Eller for fylket. Den er viktig for en hel landsdel. Spør transportselskaper fra Jæren til Nord Hordaland. Spør Fatland i Ølen. Spør industrien i Odda. Spør busselskapene. Spør folk som skal til hyttene sine eller besøke slekt og venner på begge sider av høgfjellet.
Aldri har det vært verre. Aldri har det vært registrert flere timer vinterstengt enn de siste årene. Og meteorologene varsler mer vind og uvær i framtida.
Suldal Transport må garantert snu og kjøre sørlandske neste vinter også. Vogntogene med laks fra Bremnes Seashore eller kjøtt fra Fatland også. Pengene renner ut.
Vi har fagfolkene på vår side. Vegdirektøren er klar i sin anbefaling. Samfunnsøkonomene likeså. E 134 er det samfunnsøkonomisk mest lønnsomme prosjektet av alternativene over langfjella. Tar vi med arm til Bergen er den «superlønnsom».
Vintersikker vei over Haukeli er et prosjekt med en lang historie. Den har vært på det politiske kartet i flere ti-år. Det var derfor det var nødvendig å minne stortingspolitikerne om fortiden på møtet i Stavanger.
Dette er et prosjekt som krever stayeregenskaper. Det er så lett å kaste seg over prosjekter som er enkle å få i havn. Men Sveinung Stensland, Terje Halleland, Geir Pollestad, Liv Kari Eskeland og våre andre storregionale stortingsrepresentanter har en fordømt plikt til å engasjere seg i saker som krever blod, svette og tårer.
Det gjør kampen for å gjøre Haukelivegen E134 til landets hovedferdselsåre øst-vest. Det er en kamp der de får testet sine egenskaper til alliansebygging og politisk håndverk.
Argumentene ligger der. Ballen er spilt inn i motstanderens straffefelt. Nå gjelder det å kjempe den i mål…