Er blant de tre beste

16.09.2020
Snart blir de flere: Fra venstre : Kristin Hafstad Stokka, Gunvar Mjølhus, Tor Inge Fredriksen, Joakim Birkeland, Kjetil Kildal ogCamilla Hovland.
Norconsult passerte budsjettert resultat for 2020 allerede i juli.
Norconsult Haugesund legger bak seg et godt halvår. Kontorleder i Norconsult Haugesund Tor Inge Fredriksen setter suksessen i perspektiv.

-Første halvår i 2020 leverer vi blant landets tre beste kontorer, sier han med et smil.

Med 4 500 ansatte fordelt på 30 avdelinger er Norconsult landets største rådgivende ingeniør- og arkitektfirma.

Det er nettopp størrelsen på konsernet som gjør bragden ekstra imponerende.

-Det mange faktisk ikke vet er at summen av alle arkitektene i konsernet utgjør Norges største arkitektmiljø, legger Fredriksen til.

-Vi har vært i forkant av markedet

Norconsults kontor i Haugesund har økt omsetningen med nesten 50% de siste to årene og forventer en omsetning på 40 millioner i år.

-Dette til tross for en relativt utsatt bransje. Men vi har allikevel god tilgang på arbeid, sier Fredriksen.

Han forklarer hvordan de har jobbet for å havne i den gunstige posisjonen. For det er ikke honorarene de har økt, men heller produktiviteten

-For det første har vi jobbet strategisk og målrettet med å gå inn i risikoprosjekt. Vi har også turt å vise oss frem for nye kunder og ikke vært redde for å ta en sjanse. Vi er rett og slett villige til å lære ved å gå inn i nye markedssegmenter, sier han.

-Vi har også vært i forkant av markedet med antall ansatte. I praksis har vi hele tiden hadde flere ansatte enn vi har hatt av innkommende arbeid. Vi har troen på at så lenge vi legger ned en ekstra innsats i å lytte til kundene så vil vi få mer arbeid og gjennomføre det på kortere tid. Da er det viktig å ha nok folk klar til å gripe nye utfordringer, forklarer han.

[caption id="attachment_182896" align="aligncenter" width="4596"] Produktiviteten i Norconsult Haugesund har økt siden 2016[/caption]

Ansetter flere

Norconsult er en såkalt kompetansebedrift hvor kunnskapen og kompetansen blant ansatte er produktet. Fredriksen mener det er viktig med slike arbeidsgivere i regionen for å tiltrekke seg både nye innbyggere og hjemflyttere.

-Det blir mer og mer vanlig med høyere utdanning. Derfor er det viktig med kompetansearbeidsplasser. Hos oss har de fleste en Masterutdanning, og slike fagfolk ønsker ofte et bredt og godt fagmiljø. Det kan vi tilby dem hos oss, sier han.

Det er ikke bare samfunnsnytten og regionbygging Fredriksen har i tankene når han drar frem viktigheten av å tiltrekke disse komptansearbeiderne til regionen. Norconsult er faktisk på jakt etter nye medarbeidere fremover.

-Midt i koronaperioden begynte tre nye hos oss. Nå søker vi ytterligere 5-6 flere. I tillegg går vi ut med sommerjobber til fem studenter, for fremtidig rekruttering, sier Fredriksen.