Et rent kupp

31.10.2017
Tenk å tilrane seg enn hel landsdel, skriver HN-direktøren om det nye Vestlandet.
Man skal helst ikke bli for opphisset når man har rundet de seksti, har jeg forstått. Det får stå sin prøve.

To episoder sist uke fikk pumpa til å slå unødvendig fort.

Først når jeg leste en arrogant leder i Dagens Næringsliv, med formål å begrave ideen om en ferjefri E39.

Så, da jeg leste om fredagens vedtak i to fylkesting, Sogn og Fjordane og Hordaland, om å kalle sitt nye superfylke for «Vestlandet».

Den tar kaka!

Dette må være tidenes «kupp». Tenk å tilrane seg en etablert «merkevare», en hel landsdel på denne måten

Jeg har sjekket historiebøkene: Vestlandet har fra tidenes morgen vært betegnelsen på en landsdel bestående av fylkene Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal- samlet. Fram til 1900-tallet inngikk også fylkene Aust- og Vest Agder i denne betegnelsen, men disse er blitt til Sørlandet.

Ikke nok med det- Norgeshistorien starter på Vestlandet. Helleristninger forteller at det var i Rogaland de første menneskene bosatte seg i Norge da isen trakk seg tilbake etter siste istid for ca. 10.000 år siden.

De eldste spor etter mennesker er funnet på en boplass på Galta på Rennesøy.

Vestlandet er ikke bare geografi og historie- det er også kultur. Vestlendingen har sitt eget lynne. Vestlendingen er vokst opp med ryggen mot fjellene og blikket mot havet. Vestlendingen har fisken, oljen, fjordene, sindigheten, omstillingsevnen.

Gründermentaliteten.

Den er ikke forbeholdt hordalendingen og sogningen. Den ligger i hver ei bygd, hver en fjordarm, hver en by fra Dalane til Nord-Møre.

Vestlandet er vestlendingen. Vestlendingen er Vestlandet.

Nå har vi oss selv litt å takke for at vi er havnet i den ulykksalige situasjon å skulle strides om Vestlandet.

Rogaland var invitert med på en sammenslåing med Hordaland og Sogn og Fjordane, men fylkespolitikerne valgte i stedet å la Rogaland fortsette som egen region. Det samme skjedde i Møre og Romsdal.

Men det gir ikke de to fylkene i mellom eiendomsretten til Vestlandet.

For vårt Vestlandet er det strategisk sett en ulykke. Vi, og da mener jeg næringsforeningene fra Stavanger til Bergen, har jobbet hardt for å skape et sterkt Vestland. En kraftfull opponent til makta i Oslo-gryta, en dokumentasjon av hvor verdiskapningen i landet skjer, en krevende aktør i det næringspolitiske bildet.

Et oppstykket Vestland kan svekke denne kraften. Selv om vi for alle gode formål har vårt hovedfokus på aksen Bergen-Stavanger, har vi Vestlandet i ryggmargen. I de store sakene står vi sammen med våre venner langs hele kyststripen.

Det er ikke minst viktig i kampen for en ferjefri E39, som Dagens Næringsliv så arrogant vil skyte ned.

Når Vestlandet nå blir et eget fylke, en egen enklave, midt i dette landskapet, skaper det i beste fall forvirring. Det strategisk uklokt, det er identitetsbegrensende, og; er vi ikke alle vestlendinger?

Nei, gode frender i Hordaland og Sogn og Fjordane; dere får komme opp med et annet navn…