EU-direktiv kan smadre norsk bompengesystem

07.05.2010
EU krever så omfattende endringer i det norske bompengesystemet at hele dagens ordning kan falle sammen, skriver Aftenposten.

Stridens kjerne er de norske bompengerabattene. Et EU-direktiv som trådte i kraft sommeren 2008, forbyr den norske praksisen med rabatter opptil 50 prosent og setter et absolutt øvre tak på 13 prosent rabatt til dem som kjøper brikke eller annet autopassabonnement. Norge kjemper kraftig imot.

Foreløpig gjelder dette EU-direktivet bare tunge kjøretøyer som ferdes på de europeiske hovedveiene. Grunnen til at saken er i ferd med å bli langt mer dramatisk for Norge, er helt nye signaler om at EU vil endre direktivet til også å omfatte personbiler – på alle veier. Et forslag om dette er presentert. Om det blir vedtatt, får det store konsekvenser for norsk veipolitikk.

Håper på motvilje
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) håper at skepsis i flere land i beste fall vil hindre endringer i direktivet eller utsette ordningen og i alle fall gi tid til tilpasning til et nytt direktiv.

– Direktivet har ligget i ro en stund, men jeg er kjent med at Belgia nå ønsker å ta det opp igjen. Jeg må si det er godt å registrere at det er stor uenighet om å innføre et øvre tak på rabatten også for personbiler, sier Kleppa.

– Hva blir konsekvensen dersom endringen likevel kommer?

– Det er flere alternativer, som alle vil være meget krevende. Som at staten må betale mer av veibyggingen, at det blir høyere bompengesatser, eller at nedbetalingstiden blir lengre, sier Kleppa til Aftenposten
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Hatteland
A. Utvik
Sparebank 1 Sør-Norge
Hydro
Eurojuris Haugesund