Fikser rigger i ventetiden
19.11.2014
Etter flere gylne år for en samlet riggbransje opplever de nå langt mer usikre tider. Statoil suspenderer rigger på grunn av overkapasitet og riggeierne prøver å gjøre det beste ut av pausen.
Fem rigger er til nå tatt ut av operasjon.
- Vi ser at flere av riggselskapene får rigger i retur og til lavere venterater. For oss betyr det bedre tid på klassearbeid (noe som gjør at prosjektene strekkes over lengre tid), men mindre ombygginger og mer forsiktig bruk av penger på ulike vedlikeholdsprosjekter, sier konserndirektør Arne Birkeland i Westcon Group til hninfo.no
Det gir også mindre oppdrag ute på riggene i operasjon. I sum er dette negativt, men ikke dramatisk, og det gir oss muligheter for å selge inn tjenester i forbindelse med kortere eller lengre opplag.
Den første er Ocean Vanguard, som fikk kontrakten terminert og som nå ligger med lyset slått av i Invergordon.
Hva som skjer videre med denne riggen er uklart, men enheten må gjennom klassing. I et tørt riggmarked er det lite sannsynlig at riggselskapet tar sjansen på å gjøre dette uten en fast kontrakt å gå til.
I tillegg venter et oppgjør i retten etter at riggselskapet saksøkte Statoil for mange hundre millioner kroner etter at oljeselskapet terminerte kontrakten.
Som Offshore.no meldte i oktober benytter COSL Drilling Europe suspensjonstiden til å gjennomføre klassing av COSLPioneer på CCB. Riggselskapet kjører en slow class, det vil si at de kun bruker dagskift for å spare utgifter.
Riggen skal tilbake på jobb for Statoil, men er parkert ut kvartalet.
En annen relativt ny rigg, Transocean Spitsbergen, skal også klasses. Transocean hadde uansett planer om å gjennomføre første femårsklassing (SPS) av Transocean Spitsbergen på nyåret. Dette verftsoppholdet går som planlagt, opplyser selskapet.
De inngikk i 2013 en verftsavtale med Westcon i Ølen, som omfattet en rekke rigger - blant dem Transocean Spitsbergen.
Les mer her: