Flest innvandrere i jobb i Rogaland

16.09.2011
Arbeidsledigheten blant innvandrere i Rogaland har gått ned og er lavest i landet. I mai 2011 var fem prosent ledige, én prosent ned fra samme tid året før.

Østfold er ifølge statistikken versting med nesten dobbelt så mange. 9.8 prosent innvandrere var arbeidsledige i mai i år. Norge sett under ett har arbeidsledigheten gått ned fra 7.2 prosent til 6.5 prosent.

For bare ett og et halvt år siden var tallene helt annerledes. Da var hele 2073 innvandrere registrert arbeidsledige i Rogaland.

Det finnes flere ulike forklaringer til at tallene har falt drastisk, men det er liten tvil om at det er gunstig å være arbeidssøkende innvandrer i Rogaland akkurat nå.

– En del er sysselsatt innenfor oljerettet virksomhet. Her finnes et stort innslag briter, dansker, svensker og amerikanere, sier Stein Arild Grønås, statistikk og analyserådgiver i Nav.

– Selv har jeg lagt merke til at formidlingsrettet arbeid scorer høyt på mennesker fra ikke OECD-land. En annen forklaring er at vi er det fylket blant de store som har lavest ledighet, sier Grønås.

– Generelt ser vi at ufaglærte har dårligere og dårligere sjangser for å få jobb. Det var et vindu som lukket seg ved forrige finanskrise. Nesten alle fikk jobb, men da finanskrisen var over forsvant den ene etter den andre. Det er ikke en selvfølge å få jobb når du ikke har fagbrev eller faglig kompetanse. I ettertid har de slitt, sier han.

Nye oljefunn kommer ikke bare fastboende Rogalendinger tilgode.
– Spesielt olje- og gass-etterspørsel i 2010 og 2009, og nå med økende etterspørsel og nye funn, vil tilsi at det vil være gode tider i fylket. Da kommer det andre enn oss til gode og vi vil få et stort tilslag utenlandsk arbeidskraft. Dersom det går godt for oljen i Rogaland går det godt for de andre som skal forsyne den næringen med varer og tjenester også, sier Grønås.

Leder Synnøve Schei i Nav Marked Midt-Rogaland forklarer noen av grunnene til de høye arbeidsledighetstallene blant innvandrere i forbindelse med finanskrisen.

– Før finanskrisen var det varmt i byggebransjen, og det ble rekruttert mange arbeidere fra Øst-Europa og spesielt fra Polen. Da krisen kom ble bygg-, anlegg- og industribransjen kraftig rammet. Antall permitterte økte, og mange av de som ble sist ansatt ble ledige. Arbeidsinnvandrerne dro ikke nødvendigvis tilbake til hjemlandet, mange hadde etablert seg med familie i Norge, sier Schei.

Det er de samme som har bidratt til at tallene har gått ned igjen, mener hun.

– Vi ser nå at arbeidsmarkedet er bra, og bygg- og anleggsbransjen har hatt kraftig oppsving i det siste. Nå har mange av disse fått jobb i et bedre arbeidsmarked og det har nok påvirket statistikken, sier hun.

Les hele saken i Stavanger Aftenblad her: