Forbindelsen øst/vest
31.10.2011
Særlig etter at ordførerpartiet i Odda, Høyre, programforpliktet seg til å slåss for lang tunnel over Haukeli. Det er stikk i strid med næringslivets interesser og det styreformann i AS Haukelivegen, Petter Steen jr. og andre Høyre-ordførere har gått inn for.
For samferdselsbyråkrater og sentralpolitikere som skal fordele midler til alskens prosjekter, er slike utspill helt ok. Prosjekter det ikke er lokal enighet om, er lette å stryke av kartet.
Særlig etter at ordførerpartiet i Odda, Høyre, programforpliktet seg til å slåss for lang tunnel over Haukeli. Det er stikk i strid med næringslivets interesser og det styreformann i AS Haukelivegen, Petter Steen jr. og andre Høyre-ordførere har gått inn for.
For samferdselsbyråkrater og sentralpolitikere som skal fordele midler til alskens prosjekter, er slike utspill helt ok. Prosjekter det ikke er lokal enighet om, er lette å stryke av kartet.
E134 er nevnt i nåværende NTP, men langt fra sikret. Det må jobbes strategisk og politisk for å sørge for å sikre prosjektets plass i køen.
Det viktigste av alt nå er å sikre at prosjektet E134 får plass i Norsk Transportplan 2014 til 2019. Det er nå vi har sjansen til å få tunneler og andre viktige utbedringsalternativer langs hovedkorridoren øst/vest på plass.
Tidsvinduet er nå. Om noen år vil det dukke opp prosjekter som kan gi E134 solid konkurranse, og underminere ambisjonen om å videreutvikle Hovedkorridoren øst/vest.
Når Hardangerbrua står ferdig, er det rimelig å anta at våre venner i nord vil kreve en betydelig oppgradering av vegen over Hardangervidda.
I Stavanger er det sterke krefter som jobber for fire felts motorvei fra oljehovedstaden og sørover mot Kristiansand.
Næringslivet på Haugalandet har i altfor mange år lidd under dårlig veistandard langs landets viktigste vintertransportåre. Ras, utforkjøringer og stengte veier har det vært altfor mye av. Vi kan ikke akseptere at lokal uenighet skal ødelegge for de lovende prosjektene som nå er lansert.
Derfor blir det en viktig jobb for alle parter å samles om et felles alternativ som ikke gir byråkrater og sentralpolitikere gode grunner for å skyve E134 ut av køen.