Fordyringsministeren?

24.07.2018
-Jeg håper ikke Monica Mæland blir husket som "Fordyringsministeren", sier EFO-direktør.
En rekke organisasjoner er kritiske til omstridt forslag fra kommunal- og moderniseringsdepartementet. - Forslaget vil gi monopol til vannbårne oppvarmingsløsninger og vil øke boligprisene, advarer næringspolitisk direktør i Elektroforeningen (EFO), Per Øyvind Voie i en artikkel i bygg.no.

Han ber statsråd Monica Mæland droppe forslaget. - Jeg håper hun ikke vil bli husket som boligfordyringsministeren, sier Voie i en pressemelding.På oppdrag fra Monica Mæland og kommunal- og moderniseringsdepartementet har direktoratet for byggkvalitet foreslått å endre byggteknisk forskrift (TEK17). Endringen i energiforsyningskrav for bygninger over 1.000 kvadratmeter gjør i praksis vannbåren varme obligatorisk i alle større bygg. Mange av høringsinstansene er sterkt kritiske til forslaget, og påpeker at det vil gjøre nye leiligheter enda dyrere.

- Forslaget vil gi dyrere boliger uten noen miljømessig gevinst, skriver konsernsjef i Obos, Daniel Siraj, i deres høringssvar.

Veidekke er også veldig kritisk. Veidekke skriver i sitt høringssvar at forslaget vil gi misfornøyde boligkjøpere og dyrere boliger. Også Forbrukerrådet er negative til den foreslåtte endringen. - Forslaget vil bidra til økte byggekostnader for boligblokker, skriver Fagdirektør Bolig, Thomas Bartholdsen, i deres høringssvar