Forsinket og fordyret Rogfast
De oppsiktsvekkende opplysningene kom regionveisjef Helge Eidsnes med da han orienterte fylkesutvalget i Rogaland om framdriften av Rogfast denne uka. Hittil har en prislapp på ca. 6 milliarder og byggestart i 2014 med ferdigstillelse i 2019, vært planen.
- Vår beste vurdering nå er byggestart i 2015. Med en inndrift på 40 meter tunnel i uka gir det fem års byggetid. I tillegg kommer et par år med tekniske installasjoner og omfattende sikringsarbeid, slik at tunnelen kan åpne i 2022, sier Eidsnes i følge Stavanger Aftenblad.
Statens Vegvesen skal parallelt se på muligheetn for å bygge flytebro uten at det skal gå ut over tunnelprosjektet.
-Med den kunnskap vi har i dag anser vi det for teknisk mulig å krysse Boknafjorden med bru, sier Eidsnes.
Fylkesvaraordfører Terje Halleland er livredd for hva disse bruplanene kan få å si for tunnelprosjektet og får støtte av fylkesordfører Janne Johnsen.
- Vi ønsker ikke teknologiske eksperimenter og luftige tanker. Jeg er mest opptatt av hvordan Rogfast kan bli realisert fortest mulig. Det spørs også hvor mye penger som skal brukes på utredninger av nye løsninger, når det er tunnel vi lenge har gått for, sier fylkesordføreren til Aftenbladet.