Fylkets beste lærlingebedrift

12.01.2012
Kurt Eskevik leder den beste opplæringsbedriften i Rogaland. På Sola-møtet denne uka ble Møller Bil i Haugesund hedret og nominert som fylkets kandidat til den nasjonale konkurransen om beste opplæringsbedrift.

- Veldig inspirerende, sier Eskevik til hninfo. - Satsingen på lærlinger er en bevisst strategi for å sikre rekruttering til bransjen.

Møller Bil har 76 ansatte, og hele 11 lærlinger innen flere fag som mekanikk, kontorfag, butikk og salg. Hensikten med å satse så pass tungt på opplæring av lærlinger, er dels å redusere presset etter fagfolk i bransjen på Haugalandet, og dels å  sikre rekruttering til egen bedrift. Med en så pass stor mengde lærlinger har en gylden mulighet til å plukke ut de beste til egen bedrift. Eskevik har nesten uten unntak fått beholde de beste etter endt læretid, og tar dette som en attest for et godt arbeidsmiljø.

Møller Bil tar inn gjennomsnittlig 5 lærlinger hvert år, og rekrutteringen skjer i hovedsak via yrkesskolene. Bedriften inviterer hele klasser og henter dem med egne biler til en dag som innbefatter orientering om bedriften, quiz med lag, og ferdighetskonkurranser i verkstedhallen.

Det er forøvrig et lite paradoks at det er en Haugesunds-bedrift om går til topps i fylkeskonkurransen. Selv om Rogaland topper klart rankingen over det fylket som har flest lærlinger (foran Hordaland), gjør Haugalandet det dårligst, i følge LO-leder i Rogaland,  Øystein Hansen.

- Vi er ikke fornøyd med inntaket av lærlinger i Haugesund-regionen, og vi må i fellesskap se på hva vi kan gjøre for å få opp antallet, sier LO-lederen.