Går av etter intern strid

05.01.2012
Ketil Lyng, administrerende direktør i Byggenæringens Landsforening, går av. Han var foredragsholder under ByggArena i Haugesund i 2010.

Ketil Lyng begynte i stillingen i oktober 2008 etter at forgjengeren Sverre Larssen gikk av med pensjon.

På BNLs nettsider uttaler styreleder Jan Halstensen at Ketil Lyng har ledet BNL i en krevende tid og fått gjennomført mye, både politisk og organisasjonsmessig. Samtidig som han har vært en profilert leder, har han vært lyttende og lagt avgjørende vekt på å representere, på en samlende måte, de mange og forskjellige utfordringer som BNLs bransjeforeninger og medlemsbedrifter står overfor, skriver tu.no

Halstensen opplyser at styret nå vil starte arbeidet med å finne Ketil Lyngs etterfølger. Arne Skjelle, mangeårig leder av Byggevareindustrien, og som nå er konstituert leder av BNL, fortsetter inntil denne prosessen er avsluttet.

Strid

I følge tu.no sliter Byggenæringens Landsforening med interne motsetninger. Organisasjonen rommer både ressurssterke internasjonale selskaper med flere tusen ansatte og små håndverksbedrifter. Det har gjort det vanskelig å enes om en klar strategi. Petter Eiken, administrerende direktør i Skanska og nestleder i Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg, EBA, har tatt til orde for en diskusjon om å danne en helt ny organisasjon i byggenæringen "de med ambisjoner" samler seg.

Les mer her:

Les pressemeldingen fra BNL: