Gigantkontrakt i Brasil
17.09.2014
Ifølge Dagens Næringsliv vil BG Group leie inntil fire bøyelastere. To bygges nå, og rederiet har opsjon på to til. Inntektene for KNOT vil da kunne komme opp i 11,5 milliarder kroner, om BG beholder skipene i hele 20-årsperioden.
Med bestillingen av de to nye 158.000 tonn store skip fra koreanske Hyundai Heavy Industries, kommer KNOT-flåten til å telle 30 tankskip.
NYK beskriver shuttletanker som «flytende rørledning». De er skip som laster råolje fra installasjoner på feltet for å transportere den til lagre på land.
Hyundai leverte i fjor fire nye bøyelastere til KNOT. Samme år bestilte KNOT og Knutsen OAS Shipping to nye LNG-tankere fra Hyundai.
Disse tankerne er sikret en 20 års fraktkontrakt med det spanske selskapet Gas Natural.
– LNG-tankerne blir blant de mest avanserte som finnes, og skal på 20 års kontrakter. En drøm å få slike kontrakter, sier administrerende direktør Nils-Kristian Strøm i Knutsen OAS shipping til Haugesunds Avis i juli.
KNOT ble etablert i 2010 da det japanske selskapet Nippon Yusen Kaisha overtok 50 prosent av bøyelasterdelen til Knutsen OAS Shipping.