Gir arbeid i Haugesund

16.11.2018
Aibel Haugesund sikret jobb etter kontrakt med Equinor.
Aibel er tildelt kontrakt med Equinor for Gudrun Phase 2 Water Injection. Den såkalte FEED-kontrakten omfatter også en opsjon på selve gjennomføringsdelen (EPCI), skriver selskapet i en pressemelding.

FEED-fasen (Front End Engineering Design)  starter umiddelbart ved Aibel sitt hovedkontor i Stavanger og i Haugesund, og vil involvere 45–60 personer fram til levering i juni 2019.

FEED-kontrakten har en verdi på rundt 60 millioner kroner.

«Hovedformålet med prosjektet, Gudrun Phase 2 Water Injection, er å øke og forlenge utvinningen fra reservoaret. I FEED-en skal Aibel sikre modning av det valgte konseptet for vanninjeksjon inn i reservoaret. Oppdraget omfatter studiearbeid relatert til nytt utstyr og rør for vanninjeksjonssystemet. I tillegg skal Aibel jobbe med løsninger for integrasjon, oppkobling og sammenstilling av dette på Gudrun-plattformen», forklarer selskapet i meldingen.

– Vi har lang erfaring med denne type FEED-studier og store modifikasjonsoppdrag på norsk sokkel. Samtidig kjenner vi jo Gudrun-plattformen svært godt, så jeg er overbevist om at vi vil levere, sier konsernsjef i Aibel, Mads Andersen

Aibel leverte sommeren 2013 også plattformdekket til Gudrun etter å ha vært ansvarlig for prosjektering, innkjøp, bygging og sammenstilling (EPCI).

Opsjonen har en anslått verdi på i overkant av 400 millioner kroner og vil starte opp umiddelbart etter FEED-avslutningen sommeren 2019.

I gjennomføringsfasen vil prosjektet på topp engasjere rundt 160 personer fordelt på land og på installasjonen offshore.