Gir unge sjansen rundt lederbordet

04.12.2019
F.v.: Senioringeniør Jesco Nagel, overingeniør Benjamin Vist Hagen, fungerende sjøfartsdirektør Lars Alvestad, rådgiver Elisabeth Hvaal Lingaas, rådgiver Iselin Landa Osmo og avdelingsdirektør John Malvin Økland.
FOTO: Hedda Grip Vikse
Sjøfartsdirektoratet ble inspirert av Næringsforeningen og har gitt plass til unge rundt lederbordet
- Vi ble inspirert av Næringsforeningens ungdomsmobilisering og har besluttet å invitere fire unge under 36 år til å delta i Sjøfartsdirektoratets ulike ledergrupper, sier avdelingsdirektør John Malvin Økland til direktoratets pressetjeneste.

Det var Økland selv som foreslo denne ordningen for toppledelsen etter ett arrangement i Haugesund.

Han fikk umiddelbart gehør for å jobbe videre med forslag til en ordning om å trekke inn noen av de mange unge, velutdannede menn og kvinner i direktoratets ulike ledergrupper, samt toppledelsen.

Målet med ordningen er å dele erfaringer og få inn nye impulser i lederteamene.

– Sett ut fra interessen om å delta i ledergruppene tror vi dette er noe som har blitt tatt godt imot i organisasjonen, sier Økland.

Ordningen skal evalueres etter ett år.

Det var Næringsforeningens arrangement Ten Minutes  4.april i år som trigget Økland. Da inviterte foreningen til et "ungdomsmøte" med folk vi tror vil prege regionen i framtiden.

Det var flere enn avdelingsdirektøren i Sjøfartsdirektoratet som ble imponert over kunnskapen og motivasjonen de unge demonstrerte og som de står klar til å bruke både politisk og i bedriftene på Haugalandet.