Gjett hvilken stilling hun har fått!

07.12.2018
Annette Sæther skal slutte i Haugaland Vekst. Gjett hva hun skal gjøre nå..
-En sa til meg at jeg hadde fått en av de mest spennende jobbene i regionen. Jo, å være næringssjef i Tysvær kommune er som å havne midt i smørøyet, sier en glad Annette Sæther.

Etter 10 år som mulighetsutvikler i Haugaland Vekst, kommunenes næringsutviklingsselskap, går hun over i stillingen som næringssjef i Tysvær. Hun har i praksis hatt samme posisjon og Tysvær som ansvarsområde i Haugaland Vekst også, i tillegg til reiseliv og stedsutvikling. Men nå skal hun ha hovedsete i kommunehuset i Aksdal.

Reiselivsrådgiver i Karmøy har hun også vært i sin tidligere yrekskarriere, og senere denne måneden skal hun legge fram en reiselivsstrategi  på regionrådsmøte for ordførere og rådmenn.

-Reiseliv er 90 prosent følelser og 10 prosent fornuft, sieer Annette Sæther, vel vitende om at denne bransjen er preget av sterke meninger.

Hun gleder seg til jobben og ser Tysvær som en offensiv og ambisiøs kommune.

-Næringssjefen blir som et lim mellom det offentlige og næringslivet, og skal være en pådriver for næringsutvikling. Mye handler om å skape arbeidsplasser, og vi ligger veldig sentralt til som et knutepunkt i regionen og med attraktive næringsområder flere steder i kommunen, sier hun, og legger til:

-Jeg føler det er et godt klima for å lykkes.

Endring

Nå som eierkommunene ønsker et sterkere regionalt vekstselskap, kommer Haugaland Vekst til å utfase sitt kommunale engasjement. Karmøy har allerede egen næringssjef i Per Velde, og nå får også Tysvær sin. Haugesund kommune kommer også til å ansette egen næringssjef, men det er foreløpig usikkert når den stillingen blir utlyst.