Glem kaffe latte og fruktkurv!

25.05.2018
Pål Molander hadde oppskriften på å løfte arbeidsmiljøet på Leder & HR Dagen …
Leder & HR dagen samlet drøyt 140 ledere og HR folk på Scandic Maritim torsdag. Pål Molander som er direktør i Statens arbeidsmiljøinstitutt, fremhevet i sitt foredrag hvor stor betydning arbeidsmiljøet har for bunnlinjen til bedriftene. Oppskriften til et godt arbeidsmiljø ligger ifølge Molander ikke i goder som kaffe latte-kort, stressmestringskurs, gratis helseforsikringer, fruktkurv eller trening i arbeidstiden. - Dere må gjerne bruke midler på slike tiltak, men det hjelper ikke på arbeidsmiljøet, sa Molander til publikum. Syretesten på hva som faktisk virker, ligger i å spørre seg selv om hva som faktisk har med arbeidsmiljøet å gjøre. Det handler om å ha fokus på kulturen på arbeidsplassen, forutsigbarhet, krav vs kontroll, innsats vs belønning og ikke minst ledelsesfaktorer. Det er viktig at leder oppfattes som rettferdig, støttende sosialt, og at vedkommende gir ansatte oppgaver som de har myndighet til å løse, sa Molander.

Linda Eide, kjent fra NRK, snakket i sitt innlegg om hva som skaper bilder i hodet på lytteren, så en i større grad når frem med budskapet en ønsker å presentere. Eide kaller metoden for «Meirfiksjon».

Tom Georg Olsen fra firmaet Miles snakket om firmaets forretningsmodell, og tillitsbasert ledelse. Lise M. Ø. Waage, Odd G. Kallevik, og Thor Harald Eike fra Eurojuris holdt kurs i arbeidsgivers styringsrett, regler rundt sykefravær, og det kommende GDPR lovverket som er like om hjørnet.

Berta L. Røed trakk frem god kommunikasjon i sitt innlegg «Gode samtaler spiser strategi til frokost» med påfølgende workshop for deltakerne på konferansen.

Prosjektleder Ingeline Kaldestad i Næringsforeningen, gledet seg over den gode responsen konferansen fikk fra publikum og foredragsholderne. –Dette gir energi til å brette opp ermene og starte arbeidet med neste års Leder & HR-Dag, sa hun smilende ved konferansens slutt. Level Personal, som er konferansens hovedsamarbeidspartner, inviterte deltakerne til «etter-mingling» på Cafe René etter konferansen.

Her kan du se bilder fra Leder & HR-dagen 2018

Bilde under: Linda Eide