Gode nyheter for Hydro Karmøy

23.05.2024
Fabrikksjef på Hydro Karmøy Arne Martin Kjærland, er glad for CO₂-kompensasjonsordningen og ekstrabevilgning på rundt 47,5 millioner kroner.
Får ekstrabebevilgning på 47,5 millioner kroner i CO₂-kompensasjon.
Regjeringen foreslår å bevilge 500 millioner kroner ekstra til CO₂-kompensasjonsordningen i revidert nasjonalbudsjett 2024. Bevilgningen følger opp enigheten med industrien om innretning av ordningen. Enigheten sikrer at ordningen blir økonomisk bærekraftig, forutsigbar og bidrar til energieffektivisering og utslippsreduksjoner ifølge en pressemelding fra Klima- og miljødepartementet.

Hydro Aluminium Karmøy er en av de bedriftene som vil få størst andel av denne støtten, med en ekstrabevilgning anslått til rundt 47,5 millioner kroner i ekstra CO₂-kompensasjon. Denne beregnes og betales ut av Miljødirektoratet.

Fabrikksjef Arne Martin Kjærland er tydelig på at kompensasjonen er viktig for Karmøy Hydro, og Norge.

-Langsiktige og forutsigbare rammebetingelser er en forutsetning for at Norge skal fortsette å være en stabil leverandør av strategisk viktige materialer til Europeisk industri i en ellers urolig verden. Vi på Karmøy leverer aluminiumsprodukter både til bil, bygg og strømkabel produsenter. Derfor er vi veldig glade for at det ble enighet om en langsiktig løsning for CO₂-kompensasjonsordningen frem mot 2030, sier Kjærland til Næringsforeningen.

Kjærland har ved flere anledninger understreket at rammebetingelser og forutsigbarhet er svært viktig.

-CO₂-kompensasjonsordningen er en av de viktigste rammebetingelsene for industrien og oss her på Hydro Karmøy. Avtalen med regjeringen om CO₂-kompensasjonsordningen, og langsiktigheten den gir, gjør det mulig for oss å fortsette å investere i verket og ruste det for lavutslippssamfunnet gjennom satsing på energieffektivisering og klimatiltak. Vi på Karmøy arbeider med flere prosjekter innenfor reduksjon av energi forbruk, energi gjenvinning, redusere avfall fra prosessen og redusere CO₂ fotavtrykket. CO₂-kompensasjonen er helt essensiell i vår evne til å utrede og gjennomføre prosjektene som vil gjøre oss robust og bærekraftig i tiden fremover.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) er glad for avtalen.

-Jeg er glad for at vi har fått på plass forutsigbare og langsiktige rammer for å omstille og videreutvikle industrien vår. Forslaget som nå er lagt fram for Stortinget vil sikre arbeidsplasser og produksjon som er viktig både for at vi i Norge og verden skal kutte utslipp. Kravet om at 40 prosent av midlene skal brukes på energieffektivisering og klimakutt i Norge legger også grunnlaget for nye og spennende investeringer i Hydro Aluminium Karmøy fremover, sier Bjelland Eriksen i pressemeldingen.

Sparebank 1 Sør-Norge