Godt nytt år- vi gleder oss!

04.01.2019
Foran vårt nye tilholdssted: Bernt Jæger, Ingeline Kaldestad, Egil Severeide og Hilde Øygarden.
Vi ønsker alle våre medlemmer og forbindelser et riktig godt 2019. Vi har spennende tider foran oss!
På makronivå handler det om handelskrig, børsuro, resesjonsfare og ikke minst- klimakrise. Nasjonalt er det politisk dragkamp, bompenger, eiendomspriser og konjunkturutsikter det prates om. Og Solskjær, selvfølgelig.

Her lokalt går debatten høyt om en sak med egen Solskjær-vri; FKH-trenerne Eirik Horneland og Karl Johan Emberland, som vil gjøre trøndere av seg. Og en maritim rapport som forteller om lysere tider, men også mange tøffe utfordringer for offshorerederiene våre.

For oss i Næringsforeningen går vi inn i et nytt år i nye lokaler i 24/7-bygget. En spennende arbeidsplass sentralt i regionen og med mange, kjekke naboer. 17. januar har vi vårt første PlussFrokost-kurs i bygget, og der nærmer det seg allerede fullt hus!

God fart i påmeldingen er det også til Haugalandskonferansen 15. mars. Den gleder vi oss veldig til; vi tror det blir en flott happening med mange inspirerende og kunnskapsrike folk på plakaten. Og så rosinen i pølsa da; selveste Pierluigi Collina- dommeren over alle dommere..

Vi jobber også med en del nye prosjekter; blant annet en egen podkast med fokus på næringsliv og bedriftsledere som har en historie å fortelle. Vi vil også tilby kursing i styrearbeid både for nye og gamle styremedlemmer og for bedriftsledere.

På det næringspolitiske området har vi et kontinuerlig fokus på de sentrale samferdselsprosjektene, som vil bety svært for mye for regionen det neste tiåret. Like viktig blir det å bidra til at vi rigger regionen for en framtid med Stavanger og Bergen mye tettere på oss.

Vår visjon er å bygge Vestlandets knutepunkt. Her vil ny infrastruktur med Rogfast/Hordfast/E 134 være fundamentet; disse prosjektene plasserer oss midt i smørøyet i den mest vekstkraftige aksen på Vestlandet. Å være med og sikre framtiden for flyplassen på Helganes er en viktig del av denne knutepunkt-strategien.

Det er det også å bygge opp under andre slike funksjoner; Høgskolen på Vestlandet, den sterke maritime klyngen vår, energisatsingen, havneutviklingen, fornybarsatsingen, for å nevne noen. Jo flere livskraftige miljøer vi klarer å bygge opp i regionen vår, jo nærmere kommer vi visjonen vår.

Her blir det viktig å samhandle nært med Sunnhordland. Sammen vil vi kunne bli en sterk aktør i allianse med våre venner i Bergen og Stavanger. En sterk region mellom Bokn og Bjørnen som en del av et sterkt og samlet Vestlandet.

Vi gleder oss til et nytt år sammen med dere!

Hilsen oss i Team NH