Google-krasj- men Karmøy funket

05.09.2019
Google-dragen utenfor Karmøy krasjet i andre forsøk. Men testen har vært vellykket
Den første testflygingen med den strømproduserende Google-dragen var vellykket. Den andre endte med krasj, skriver nettstedet Windpower Offshore.

California-selskapet Makani, som har jobbet med teknologien i over 10 år, har siden 2013 vært en del av Googles innovasjonsselskap X. Tidligere i år meldte selskapet at det nå er et selvstendig selskap eid av Alphabet, eierselskapet til Google, og at man har inngått et partnerskap med Shell om havvind-løsningen.

Den revolusjonerende teknologien baserer seg på en strømproduserende drage som er festet med en flere hundre meter lang wire til en flytende, oppankret bøye til havs. Dragen, med en vingespenn på 28 meter, drives rundt i loop av vinden, og det er en datastyrt kontrollmekanisme på selve dragen som styrer den slik at det blir optimal utnyttelse av vinden. Vingene på den svære dragen har påmontert åtte vindturbiner og disse produserer strøm som så føres ned til bøyen og videre i kabel til land.

Selv om dragen altså krasjet under andre testflyging, fastholder adm.dir. Fort Felker at testene har vært en suksess.

– Dette har vært en milepæl for oss. Vårt samarbeid med norske interesser har vært svært positivt, og vi ser fram til flere flyginger i framtiden, skriver administrerende direktør Fort Felker.

Les også