Gøy på landet

03.02.2012
"Faglig tynge og godt humør" er Tveit Regnskaps motto. Det må funke, for bedriften på Liaheiå har vokst til 140 ansatte, er landet største på landbruk og etablerer stadig nye avdelingskontorer.

Fra hovedkontoret på Liahei kan daglig lederJone Tveit og personalsjef Eldbjørg Nekstad glede seg over gode tall. Men regnskapsbedriften vokser ikke der hvor den tradisjonelt har vært sterkest- på landbruk. Ingen andre regnskapskontorer i landet har flere bønder i sin portefølje enn bedriften i Vindafjord. Likevel står landbruk for "bare" rundt 25 prosent av omsetningen.

- Nå er det øvrig næringsliv som "drar", sier Tveit og Nekstad og trekker fram handel, industri og entrprenørvirksomhet som vekstområder. Selskapet har 3500 kunder i hele regionen og etablert 14 avdelingskontorer i 12 kommuner. Den desentraliserte modellen gir god kontakt med grasrota, og er en viktig årsak til suksessen.

- Vi har bygget opp solid kompetanse på en rekke områder, og er langt mer enn enn et tradisjonelt regnskapskontor. Vi har siviløkonomer, sivilagronomer, takstmenn og jurist i vår stab og opptrer veldig ofte som rådgivere og støttespillere for kundene våre.

Selskapet slåss med sterke aktører om de beste hodene, og begrepet "regnskapskontor" er ikke den beste lokkematen for ambisiøse og velutdannede haugalendinger.

- Det kan virke litt kjedelig, men når vi har først har fått folk innenfor veggene våre, går det ikke lang tid før de skjøner hva vi driver på med. Mangfoldet og den lette omgangstonen i bedriften er et stort fortrinn for oss, sier Tveit og Nekstad.

Tveit Regnskap har økt omsetning og resultat jevnt og trutt og nådde i fjor 90 millioner i driftsinntekter. Resultatet før skatt ligger på rundt 10 millioner kroner.

Mer om bedriften i neste nummer av Jobb & Næring.