Guider søkes!

08.01.2020
Viking Adventure AS arrangerte nylig informasjonsmøte i Lille Maritim. Her orienterer daglig leder Tina Haddeland om satsingen fremover.
Viking Adventure Guideservice lader opp for å møte den økende turiststrømmen …
Tirsdag kveld inviterte Viking Adventure Guideservice til informasjonsmøte i Lille Maritim. Hensikten med møtet var å samle aktuelle guider til et møte for å informere om hva guiderollen innebærer, og synliggjør ringvirkningene turistnæringen vil ha for hele regionen.

Margaret Hystad er en av eierne bak firmaet Viking Adventure AS, som blant er involvert i Viking Adventure Guideservice, et selskap som skal bistå med guider til både internasjonale og norske turister som ønsker å oppleve vårt område. «Vi satser på kvalitet, og ønsker derfor å få tak i lokale guider, som igjen vil bidra til lokal verdiskapning», sier Margaret Hystad. Tina Haddeland er daglig leder i selskapet, og viste i sin presentasjon til firmaets kommende satsing på guidede turer med nye el-sykler, båtturer, havrafting, bussturer og ikke minst satsingen på westamaranen Gyda, som blir et nytt tilbud i regionen.

Antall cruiseturister til Haugalandet har løftet seg for hvert år siden oppstarten i 2013 med 7 cruiseanløp. I inneværende år regner Vigleik Dueland fra Visit Haugesund med «all time high» med over 73 anløp og ca. 147 000 passasjerer. I 2021 er prognosene satt til 99 anløp og 400 000 gjester! Med andre ord, her blir det travelt for alle som er direkte involvert i reiseliv i regionen, men også for en rekke underleverandører som vil nyte godt av cruisesatsingen på Haugalandet. I snitt legger hver turist igjen kr 860 kr, så her bør Haugalandet kjenne sin besøkelsestid understreker reiselivssjefen. Dueland forstår at enkelte kan ha skepsis til alle cruiseanløpene i et bærekraftperspektiv, men viser til at i 2021 vil ca.50% av båtene som legger til havn vil være drevet av LNG drivstoff.

Tyske Anette Nebelung koordinerer opplæringsprogrammet for guider i Viking Adventure Guideservice, og er svært interessert i å få tak i flere guider som vil bli gode ambassadører for regionen i årene fremover. Nær 60% av turistene er fra Tyskland og Storbritannia, men det kommer også en rekke turister fra Frankrike, Spania og Italia som også trenger dyktige og service-innstilte guider som er villige til å yte topp service. Det startes snart opp nye guidekurs, så hun ber aktuelle kandidater ta kontakt på mail: guide@vikingadventure.com.

Bildet under: Fra venstre Vigleik Dueland i Visit Haugesund (Destinasjonsselskapet), Tina Haddeland og Margaret Hystad i Viking Adventure AS, og Anette Nebelung fra Viking Adventure Guideservice.