Gutta på veien
30.01.2015
Like etter møttes strategigruppa. som har jobbet med å fremme E134s sak i utredningsarbeidet, til en strategirunde om det videre arbeidet. Den består av Asbjørn Moe fra Etne og Vindafjord Næringsutvikling, Arnfinn Førsund fra Odda SMB/Odda kommune, daglig leder Børge Skårdal i AS Haukelivegen og adm.dir. Egil Severeide i Haugesundregionens Næringsforeningen. Adm.dir. Karl Tormod Karlsen i Haugaland Vekst var forhindret fra å møte.
Første fase nå blir å sikre gode høringsuttalelser fra kommuner, interesseorganisasjoner og bedrifter som ser nytten av å ha E134 som hovedtrase. Gruppa mener det som står i utredningen er så utfyllende og beskrivende for situasjonen at det ikke er nødvendig med omfattende tilleggsbetraktninger nå.
Høringsfristen går ut tidlig i mai. Deretter blir det politikk. Her blir det viktig å holde trøkket oppe og sikre at de argumentene som favoriserer E134 blir forankret i det politiske miljø.
- Hovedtrase over fjellet er et prestisjeprosjekt for samferdselsminister Kjetil Solvik Olsen, og jeg tror han og regjeringen vil bruke mye tid og krefter på å lande det i løpet av denne stortingsperioden. Det betyr at vi må pushe på og i første omgang sørge for at tunnelen fra Seljestad til Liamyrene ovenfor Røldal blir framskyndet, sier HN-direktør Egil Severeide.
Han har god tro på at Haugesundregionen om 10 års tid kan glede seg over tre nye og epokegjørende samferdselsprosjekter. Rogfast (2016-2023), Hordfast (2018-2025) og vintersikker Haukeli (2017-2025) er ingen urealistisk tidslinje, mener HN-direktøren.