Filosofien deres med grundig rekrutteringsprosess og en tjenende ledelse, skiller seg såpass ut at både Olsen og hans lederkolleger ofte reiser rundt og holder foredrag om dette. I tillegg har bedriften blitt et forskningsobjekt på NHH. Vi må rett og slett få vite mer om hva denne selskapsmodellen eller filosofien innebærer.

­- Ja, dette er noe jeg snakker mye om, sier Olsen og smiler.  ­– Jeg presenterer gjerne vår modell som en tredelt prosess. Del 1 er Tankegodset. Herunder ligger selskapets DNA – i form av våre verdier, vår visjon og vårt kundeløfte. Dette ligger i bunnen for alt vi gjør og for alle våre beslutninger.

Del 2 er Operasjonaliseringen. Hvordan iverksetter vi tankegodset i praksis? Hva må konkret gjøres for å fremme den kulturen vi ønsker å ha. Rekrutteringsprosessen er en viktig del av dette. Menneskene vi ansetter, er med på å skape og videreutvikle kulturen.

Del 3 er Resultatene. De første to delene skal skape resultater. Vi har holdt på i snart ti år, og denne modellen har ført til svært gode resultater på alle måter, forteller han.

Tom Georg Olsen blir altså å høre i Næringsforeningens arrangement for ledere og folk som jobber med folk på Scandic Maritim 24. mai. Her kan du se program og melde deg på