Handelen er i endring
30.11.2020
-Så langt i 2020 er det en nedgang på 40%, sier han og viser til en fersk analyse fra tellesystemet i sentrum
Det er en nedgang på nærmere en million besøkende, forklarer han videre med en alvorlig tone.
Det kommer tydelig frem at covid-19 pandemien har hørt til nedgangen. I Januar måned var det faktisk en positiv utvikling i antall besøkende. I februar var det tilnærmet likt med 2019.
[caption id="attachment_183668" align="aligncenter" width="4242"] Oddbjørn Jensen (til venstre) og Tom Ivar Omdahl i konsulentvirksomheten Attrakt står bak workshoppen bestilt av Haugesund Kommune.[/caption]
Ønsker samarbeid
Temaet i workshopen var hvordan man kan utvikle en digital handelsplattform som sikrer økt handel, opplevelser og bærekraftig utvikling i sentrum.
Kreativ leder i designbyrået Tada, Stian Iversen brukte tiden fra talerstolen til å understreke viktigheten av å satse digitalt.
-I løpet av 5 år vil 50% av handel foregå på nett, sier han.
Konsulent i Attrakt, Tom Ivar Omdahl er overbevist om at en digital plattform som samler varer, tjenester, og opplevelser i sentrum er nøkkelen for å lykkes fremover.
-Utfordringen er at det finnes et mangfold av butikker. Det å ha et godt tilbud digitalt krever mye for den enkelte, sier han.
Han ønsker en felles innsats for å blant annet motvirke inntoget til det store handelsgiganter som blant annet Amazon. I tillegg ser han for seg en bærekraftig gevinst gjennom samarbeid.
-Får vi til en slik plattform beveger vi oss også mot et mer bærekraftig sentrum, sier han.
Workshopen ble leder av konsulentvirksomheten Attrakt i samarbeid med Norce.