Hatteland kjøper IT-bedrift

21.08.2019
Bente Baugstø er daglig leder i Inosa, og er glad for å fått en sterk, lokale eier.
Hatteland-konsernet fortsetter jakten på interessante lokale bedrifter og har overtatt gründerselskapet Inosa.

-Inosa leverer i dag en ledende skybasert software løsning innen blant annet kvalitet- og prosessforbedring. Vi har overtatt Inosa fordi vi har stor tro på produktet og ser sterke synergier og overlapp med vår eksisterende satsing Rambase, sier Sten Stenersen, CFO i Hatteland-Gruppen til Næringsforeningen.

Det er dyktige personer som jobber i Inosa og de har en plattform som legger til rette for god vekst i årene som kommer. Vi  er svært glade for å få Inosa inn i Hatteland gruppen og ser frem til å bli med på den videre utviklingen av selskapet, sier Stenersen.INOSA ble etablert i 2006 som et resultat av knoppskyting fra smelteverket Eramet Sauda. Produktene bygger på lean-prinsipper med forenkling, visualisering og standardisering som viktige prinsipper. INOSA har jobbet mye med å med å forstå hva som kan bidra til læring i organisasjoner, og de leverer programvare for kvalitet, HMS, forbedringsarbeid og tjenester knyttet til dette.

Hatteland kom inn på eiersiden i 2010 med en liten andel på 2,4 prosent. I fjor sommer solgte en stor eier i INOSA  sine aksjer, og Hatteland  kjøpte opp en betydelig andel. Med sine 38,9 prosent ble Hatteland bedriftens nest største eier, og nå har altså konsernet overtatt hele selskapet.

-Det er flere potensielle synergier som forhåpentligvis kan gi noe til begge parter: samarbeid om produkter, produktutvikling, kunder og nettverk generelt. Vi synes også det er kjekt med en stor lokal eier, sier daglig leder Bente S. Baugstø.

Hun har sammen med produktansvarlig og styreleder Ole Jakob Ryther vært med fra oppstarten, og begge er fortsatt sentrale i bedriften. Antallet ansatte har økt jevnt, og i dag er det seks medarbeidere fordelt i Haugesund og Kristiansund. Stig Hatteland har overtatt som styreleder.