Haugaland Kraft kutter regningen til kundene med 30 millioner
26.03.2020
Olav Linga, Konsernsjef, Haugaland Kraft
– Som en av de største arbeidsplassene i regionen er vi bevisst vårt ansvar i denne vanskelige tiden, uttaler Linga.
For en kunde som har både strøm og bredbånd fra Haugaland Kraft, utgjør reduksjonen rundt 750 kroner i løpet av disse tre månedene. For en kunde som har enten strøm eller bredbånd hos oss, utgjør reduksjonen henholdsvis 150 og 600 kroner i denne perioden.
Prisreduksjonen blir synlig for kundene fra og med mars-faktura, som sendes ut i april.
Samtidig som vi reduserer kundenes regning med totalt 30 millioner kroner i løpet av de neste tre månedene, strekker vi oss langt for å imøtekomme kunder som har betalingsutfordringer. Vi tilbyr både betalingsutsettelser og oppdeling av faktura. Som følge av koronakrisen har vi allerede utvidet muligheten til å utsette betalingen fra 14 til 31 dager etter forfall. Dette er noe kundene kan gjøre selv via Min side på våre hjemmesider.
Haugaland Kraft vil vurdere ytterligere tiltak overfor kundene hvis situasjonen skulle bli langvarig. Omtrent en tredel av strømregningen består av skatter og avgifter til staten. Haugaland Kraft håper at myndighetene nå vil lette på noen av disse avgiftene for at strømkundene skal få en noe enklere hverdag i en utfordrende tid.
– Krisen har allerede fått umiddelbare konsekvenser for regionen vår. Næringslivet opplever lavere aktivitet, og krisetiltakene for å begrense smitte i samfunnet endrer måten vi lever på. Vi lever i en robust region, og sammen skal vi komme oss gjennom denne krisen, avslutter Linga