Haugalandet gjorde rent bord

22.10.2010
Imenco nummer 1, DeepWell nummer tre. Haugalandet gjorde rent bord i kåringen av Norges raskest voksende teknologiselskaper, som ble foretatt i Oslo i går kveld.

I fjor var Karmøy Seismic AS eneste lokale innslag på listen.

- Dette er gode nyheter. Det gleder oss at vår hovedsamarbeidspartner Imenco går helt topps. Geir Egil Østebøvik og hans medarbeidere har satset djervt og ekspandert både her i landet og i utlandet. Å vinne en slik konkurranse er god merkevarebygging, sier HNs adm.dir. Egil Severeide, som også er imponert over at DeepWell på Husøy har inntatt tredjeplassen.

-DeepWell er en nykommer i et internasjonalt marked. Martha Kold Bakkevig og hennes team har gjort kvantesprang de siste årene og fått et solid posisjon innenfor brønnintervensjons-segmentet, sier Severeide.

Imenco, som har hovedkontor på Risøy og leverer ingeniørtjenester og utstyr til offshore og maritim sektor, har vokst 4.190 prosent de siste fem årene, heter det i juryens begrunnelse. For å bli nominert, må selskapet være blant de 50 teknologiselskapene i landet med den sterkeste omsetningsveksten de siste fem årene.

- Vi registrerer at Vestlandet gjør det veldig sterkt og det er spesielt hyggelig å se at bedrifter i Haugesundsregionen er med på å markere seg, sier Knut-Terje Fagerland, partner og leder av Deloitte Haugesund.

Det er Deloitte som hvert år kårer Norges raskest voksende teknologiselskap. Totalt var seks selskaper fra Rogaland med på listen over de 50 raskeste voksende.

Snittveksten for de 50 raskest voksende selskapene de siste fem årene har vært på 1008 prosent, med 2008 som et høydepunkt med samlet vekst på 1165 prosent. Vinneren har hatt en vekst på over 4000 prosent hvert år.

Vinneren ble offentliggjort på innovasjonskvelden til Oslo Innovation Week i Oslo i går kveld.