Haukeli best og dyrest
HN-direktør Egil Severeide deltok i går på et lyntogseminar i Oslo, og mener Haukeli er et høyst levende alternativ blant alle de korridorene for et framtidig høyfartstog som Jernbaneverket nå har jobbet fram.
Utrederne har regnet ut at Haukelibanen (også kalt Vestlandsbanen) vil få et passasjerpotensiale på over 7 millioner årlig, og det er langt mer enn f.eks.strekningen Oslo-Trondheim. Årsaken er det betydelige befolkningsgrunnlaget i storbyene Stavanger og Bergen. Men det er også denne traseen som er klart dyrest. Det skyldes ikke bare at den krysser høye fjell, men også at den er lengst, sier Severeide.
Selv om det foreløpig ikke er foretatt noen rangering mellom de forskjellige alternativene, vil lyntog snart bli en politisk sak. Hvis politikerne bestemmer seg for å satse på høyhastighetstog i Norge, vil spørsmålet om hvilke treaseer som skal komme først, raskt dukke opp.
For Stavanger og Haugesund framstår Haukeli som det beste alternativet, fordi det gir klart raskest kjøretid mellom endepunktene. Skal Stavanger velger Sørlandsbanen, vil kjøretiden bli nærmere en time lenger enn over Haukeli, som tar ca. to og en halv time Oslo-Stavanger.
Bergen har flere alternativer nord for Hardangervidda, og Hallingdal-alternativet er kanskje det mest aktuelle. Men det forutsetter en konfliktfyll funnel i nasjonalparkområdet under Hardangerjøkulen, og har også et stigningsforhold som ikke er særlig gunstig for hurtigtog.
Haukeli er derfor et alternativ også for Bergen. Klarer vi å forene kreftene og gå for et felles prosjekt her på SørVestlandet vil vi ha et godt utgangspunkt for å kjempe om midler i potten, tror Egil Severeide.
Les hva Stavanger Aftenblad skriver:
http://www.aftenbladet.no/nyheter/politikk/Rogaland-er-en-vinner-2923212.html