Haukeli og Haugesund er med

29.11.2011
Hurtigtogtrase over Haukeli og mellom Bergen og Stavanger er blant alternativene som blir vurdert i Jernbaneverkets forslag for nye høyhastighetstog i Norge.

Nye traseer med færre stopp kan korte ned reisetiden mellom de største byene i landet. Om to måneder legger Jernbaneverket fram sine forslag for nye høyhastighetstog i Norge. Disse traseene har vært vurdert:
•Oslo–Bergen–Stavanger
•Bergen–Stavanger
•Oslo–Kristiansand–Stavanger
•Oslo–Trondheim
•Oslo–Stockholm
•Oslo–Göteborg

Les hva lederen av samferdselskomiteen, Knut Arild Hareide sier:

..og hva vil det koste?

Det var Samferdselsdepartementet som i fjor ga Jernbaneverket oppdraget med å utrede fremtiden for en høyhastighetsjernbane i Norge. Fire konsulentfirmaer ble hyret inn, nemlig Sweco, Rambøll, Multiconsult og Norconsult.

– Selv med flere stopp kan reisen mellom Oslo og Bergen komme ned i to timer og sju minutter, sier prosjektleder Tom Stillesby til nrk.no

– En norsk variant av toget vil ha flere stopp enn det høyhastighetstog i for eksempel Spania og Frankrike har, sier prosjektleder Tom Stillesby i Høyhastighetsutredningen. De spanske lyntogene går tre ganger så fort som de norske ekspresstogene vi har i dag.

– Det er viktig at også de som bor mellom storbyene skal få et godt tilbud. Selv om hvert eneste stopp forlenger reisetiden med cirka seks minutter, er det viktig å gi et bredt tilbud. Man vil likevel få en reisetid fra by til by på om lag tre timer. Men det er klart, det blir færre stoppesteder enn i dag, sier Stillesby.

Reisetider- og ruter

Det britiske firmaet Atkins har regnet seg frem til hvilke steder togene kan stoppe og hvor lang tid en reise vil ta, avhengig av hvor man velger å legge de nye togskinnene.

Firmaet har sammenlignet både det de kaller et basistilbud og et ekspresstilbud som stopper på få stasjoner. Her har vi sammenlignet de såkalte basistilbudene Atkins:

Oslo–Bergen, via Hallingdal. 2 timer, 27 min, 50 sek. Stopper i Oslo, Hønefoss, Geilo, Myrdal, Voss og Bergen

Oslo–Bergen, via Numedal. 2 timer, 36 min, 42, sek. Stopper i Oslo, Drammen, Kongsberg, Geilo, Myrdal, Voss og Bergen.

Oslo–Bergen, via Haukeli. 2 timer, 15 min, 51 sek. Stopper i Oslo, Drammen, Kongsberg, Røldal, Odda og Bergen

Oslo–Trondheim, via Gudbrandsdalen. 2 timer, 59 min, 21 sek. Stopper i Oslo, Gardermoen, Hamar, Lillehammer, Otta, Oppdal og Trondheim

Oslo- Trondheim, via Østerdalen. 2 timer, 11 min, 43 sek. Stopper i Oslo, Gardermoen, Elverum Parkway, Tynset og Trondheim

Oslo–Trondheim, via Gjøvik/Gudbrandsdalen. 2 timer, 35 min, 27 sek. Stopper i Oslo, Gardermoen, Gjøvik, Lillehammer, Otta, Oppdal og Trondheim

Oslo–Stavanger, via Haukeli. 2 timer, 27 min, 34 sek. Stopper i Oslo, Drammen, Kongsberg, Røldal, Haugesund og Stavanger.

Oslo–Stavanger, via Kristiansand. 3 timer, 31 min, 21 sek. Stopper i Oslo, Drammen, Tønsberg, Torp, Porsgrunn, Arendal, Kristiansand, Mandal, Egersund, Sandnes og Stavanger

Oslo–Göteborg. 2 timer, 18 minutter, 17 sek. Stopper i Oslo, Ski, Moss, Fredrikstad, Sarpsborg, Halden, Trollhättan, Göteborg

Oslo–Göteborg. 1 time, 40 min, 22 sek. Stopper i Oslo, Sarpsborg, Trollhättan og Göteborg.