Hett møte om "oljefjord"

06.03.2012
Vindafjord og Tysvær ligger an til å ha hvert sitt standpunkt i synet på om det skal være lov å fortøye oljeinstallasjoner i fjordene deres. I går kokte det på et møte i Tysvær.

Informasjonsmøtet var det Tysværs ordfører som var vert for, skriver havis.no.
Denne gang angår AF Decoms virksomhet ikke bare Tysvær som nabo. Fortøyningene på den ene siden av fjorden, er i Tysværland. Dermed vil AF at Tysvær gjør samme vedtak som Vindafjord.

«Løgn og fanteri»

Allerede i møtets første innlegg kom påstand om at noen farer med faktafeil. Siden ble det flere beskyldninger om «løgn og fanteri», fra begge sider, og få kan det å være svær i kjeften som Kurt Oddekalv. Miljøvernforbundets leder kom fra Bergen for å be Tysvær våge å stå på sitt nei til rigger i fjorden.

Kystverket, som har gitt innsigelse i saken, mener det som i mange år har vært riggområde i Yrkesfjorden, fortsatt må være det. Det vil Vindafjord og AF Decom også, mens fiskerimyndigheter, naboer, miljøvernere og Tysvær foreløpig er imot.

– Det er viktig at vi ikke kløyver fjorden med to vedtak. Jeg tror, som Harald Stakkestad, at vi kommer til enighet, sa Ole Johan Vierdal, ordfører i Vindafjord, vertskommunen for AF Decoms anlegg på Raunes.

– Grovt

Et anlegg AF Decom har gitt navnet Miljøbase Vats.

– Grov misbruk av et verdiladet ord, sa jusprofessor Ståle Eskeland. Han bor i Oslo, men sa han har 65 års tilknytning til Tysvær. Somrene er tilbrakt der, og han har i mange år hatt eiendom i kommunen.

Det er ikke noe ved selve anleggsvirksomheten som skal opp til politisk behandling.