Høye bølger kan ramme plattformer

24.11.2011
I helgen er det varslet om ekstrembølger til sjøs. Det kan gi stengte oljeplattformer. Bølgene kan bli opp til 36 meter høye.

I løpet av en halv time kan bølgene i gjennomsnitt være 18 meter høye i utsatte områder. Det betyr at de høyeste bølgetoppene kan bli 36 meter.

- Vi følger kontinuerlig med på værforholdene, og hver plattform har ulike kriterier for stenging. I ekstremt vær hender det at vi stopper utvendig vedlikehold, og i noen tilfeller reduseres eller stanses produksjonen helt. Flytende installasjoner er for eksempel mer utsatt enn faste plattformer, sier informasjonssjef Ola Anders Skauby i Statoil til bt.no.

Høyere enn vanlig

- Et omfattende lavtrykk med sterk vind er på vei mot Norge. Dette vil ramme kysten nord for Stad med ekstrem høy vannstand fra fredag kveld. Også i Hordaland vil det blåse litt og vannet vil være høyere enn vanlig, sier statsmeteorolog Anna Reistad ved Vervarslinga på Vestlandet.

Les mer her: