Hun skal i toppmøte med Erna

08.02.2019
Jorunn Håvardsholm, her til høye i samtale Innovasjon Norges Kari Vervik, med ønsker innspill til møtet med statsministeren
Næringsforeningens nestleder skal møte statsministeren og gi råd om små og mellomstore bedrifter
Jorunn Haavardsholm jobber til daglig som leder i Helifuel i Sveio, og ble valgt inn som nestleder i styret i Næringsforeningen fjor. Hun er også med i NHOs forum for små og mellomstore bedrifter (SMB) og satt i fjor høst ved Kronprinsens bord under NHO-konferansen. Nå er hun altså invitert til et toppmøte i Regjeringens representasjonslokaler i Oslo onsdag 13. februar, der både statsministeren og forsknings- og høyere utdanningsministeren deltar. Det er nettopp forskning og utdanning som er tema for møtet.

-I mitt engasjement i NHO’s forum for små og mellomstore bedrifter (SMB) arbeider vi for å synliggjøre og tydeliggjøre politikk som er særlig viktig for de små og mellomstore bedriftene.
99% av norske bedrifter er SMB, 44% av verdiskapingen fra norske bedrifter kommer fra SMB, 47% av antallet ansatte i næringslivet er ansatt i SMB, sier Jorunn Håvardsholm.

Vi har i vårt arbeid i SMB forumet utviklet SMB-løft(et) som vi overleverte næringsministeren under Arendals-uka i fjor.

Regjeringen lytter og skal før sommeren 2019 utarbeide ny strategi for nettopp små og mellomstore bedrifter.

Erna Solberg har invitert til denne type toppmøter med forskjellige temaer de siste par årene.

-Det at jeg som representant for en SMB bedrift har fått invitasjon til dette møtet, tar vi som et godt tegn. Regjeringen ser ut til å ville ta SMB politikk på alvor og steg en er å tilrettelegge for dialog og inkludering.

Kompetanse er et av fire hovedområder som vi har pekt på som sentralt i SMB-løft(et). Det er sentralt for bedrifter som stadig skal tilpasse seg endringer, og regionen vår er intet unntak.

Om det er noen der ute som har erfart gode tiltak eller som har ideer om tiltak som kan styrke samarbeidet mellom næringsliv og høyskolene så kontakt meg gjerne. Det ville vært fint å tatt med innspill fra regionen i dette møtet, sier Jorunn Håvardsholm.