Hva kan vi lære av gründerne?

18.01.2011
"I did it my way" er hovedtittel på årets Haugalands-konferanse, som arrangeres fredag 18. mars. Nasjonale og regionale gründere skal fortelle historien om hvorfor de har lykkes.

Kun 25 prosent av de bedriftene som ble startet opp i 2003 var fortsatt aktive fem år senere. Hvorfor lykkes så få, og hva er det som driver dem?
Det er bakteppet for valg av tema til årets konferanse, sier HN-direktør Egil Severeide. - Vi ønsker å stimulere skaperevnen i regionen vår, og da er det nyttig å lære av folk som har fått det til.

Sammen med programkomiteen har han satt sammen et program som spenner fra lokale gründere som barnehage og vikingskip-entreprenør Sigurd Aase og Omega-etablerer Sigmund Lunde til nasjonale navn som Se & Hør- gründer Knut Haavik og kommentator og tidligere hodejeger Eli Ørjasæther. Hun har sterke tanker om kvinner og karrierejag, og havnet selv på sykehus fordi presset ble for tøft.

Les hva Haugesunds Avis skriver:

- Vi får også historiene til karmøybuen Ståle Karlsen, som har blåst liv i bedrifter Hydro ville kvitte seg med, og til gynekolog Jon Hausken, som har fått internasjonal suksess med etablering av Vestlands første fertilitetsklinikk. Ane Christoffersen, en entreprenør i 20-årene, fra Stavanger, kommer også for å fortelle om sin ide for transport av vindmøller til havs, som har vakt internasjonal oppsikt.

Fra Stavanger kommer også psykolog og haugesunder Trond Heggluund for å snakke om hvordan det er mulig å reise seg etter en smell i arbeidslivet, og Jan Arild Wathne i investeringsselskapet Cinclus Invest, som ser gründeren fra en investors side.

- Siden denne fredagen er dagen før åpning av eliteserien har vi også invitert FKH-trener Jostein Grindhaug, ikke bare for å snakke fotball, men for å høre hvordan han utøver ledelse og lagbygging, sier Severeide.

Ennå er ikke alle brikkene på plass, og programkomiteen holder av en luke i programmet for å kunne presentere en høyaktuell foredragsholder den 18. mars.

Nytt av året er det at etter kveldsarrangementet i Rica Maritim Hall inviterer Næringsforeningen til nachspiel i Caiano-salen og Kompasset bar. Mer informasjon om dette og mer til følger etterhvert.

Haugalandskonferansen har vært utsolgt de to siste årene, og Egil Severeide håper og tror interessen blir like stor i år.
-Haugalandskonferansen er blitt årets store happening for næringsliv, politikk og offentlig administrasjon og et utmerket sted for å få inspirasjon, faglig påfyll og nettverksbygging.

Klikk på lenken for påmelding: https://nforeningen.no/sites/all/themes/hn/hk_2011.html