Hvem blir Årets bedrift i 2010?

17.03.2011
Coop Haugaland, Bremnes Seashore og Marine Aluminium er de tre kandidatene som slåss om tittelen "Årets bedrift 2010", og som deles ut under fredagens Haugalandskonferanse.

Juryen, ledet av HN-leder Rolf L. Sjursen har gjennommgått en rekke bedrifter med sikte på finne fram til gode kandidater. De beste er blitt finsiktet, og har vært inne til presentasjonsrunde for juryen. Prosessen har endt med at juryen sitter igjen med tre kandidater til den gjeve prisen, som i fjor ble vunnet av Westcon i Ølensvåg.

Her er kandidatene:

Coop Haugaland

Coop Haugaland er den største handelsaktøren på Haugalandet
Selskapet kan vise til en solid vekst i både omsetning og resultat gjennom flere år og solgte i fjor 1,4 milliarder kroner.
Obs på Raglamyr er Norges 3.største Obs-butikk
Coop Haugaland er et eget, selvstendig selskap med lokalt styre og har 25 butikker i hele regionen. 600 fast ansatte, og 44.500 medlemmer. Selskapet har et sterkt fokus på kjøpeutbytte og medlemsfordeler, en strategi som skaper kundelojalitet. Halvparten av medlemsveksten kommer i aldersgruppen 20-40 år.

Volum betyr alt i dagligvarebransjen. Derfor har Coop Haugaland kontinuerlig fokus på vekst gjennom utbygging og nyetableringer. Det er en viktig grunn til at Coop Haugaland står så sterkt i det regionale handelsmarkedet.
Kunder og ansatte skal skal trives i butikkene til Coop Haugaland . De gjennomfører jevnlige kundeundersøkelser for å avstemme kundetrivselen, og årlige arbeidsmiljøundersøkelser sikrer kvaliteteten på HMS-arbeidet . Det er en viktig årsak til at sykefraværet er blant det aller laveste i bransjen.
Coop Haugaland ønsker å være ein regionbygger. Derfor bidrar selskapet med støtte til over 200 små og store organisasjoner på Haugalandet.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Marine Aluminium

Marine Aluminium på Karmøy er internasjonalt ledende i sin bransje og leverer sikre og forutsigbare adkomstløsninger til skip og offshore.
Hovedkontor ligger på Torvastad med avdelinger på Stord og Ningbo i Kina.
Selskapet produserer helikopterdekk til offshoreinstallasjoner og skip, gangveier, teleskopiske bruer, rekkverk, sikkerhetsvegger. Marine Aluminium har faktisk 90 prosent av bromarkedet og 50 prosent av helikopterdekkmarkedet på verdensbasis.
Eksportandel på rundt 70 prosent.
Marine Aluminium har etablert seg i Kina med rundt 20 ansatte og er i full gang med å bygga et nytt anlegg på Husøy. I ei tid med lavkonjunktur og etterspørselssvikt har selskapet investert tungt i forskning og utvikling for å forbedre produktspekteret.
Til tross for markedsnedgang vil MA levere et resultat på nær 5% av en omsetning på 230 mill i 2010. Årlig er resultatgraden på rundt 8 prosent.
Selskapet har en stabil arbeidskraft på rundt 125 personer med lav turnover og sykefravær godt under gjennomsnittet for norsk industri.
Adm.dir. Jan Johannesen er hovedaksjonær og eier selskapet sammen med markedsdirektør Arild Frøkedal.

Bremnes Seashore

Bremnes Seashore har sitt hovedkontor i Øklandsvågen i Bømlo Kommune. Her har virksomheten holdt til frå starten i 1937. De siste årene er det investert store beløp i bygninger og produksjonsutstyr og i settefisk- og oppdrettsanlegg.

Oppdrettslokalitetane er spreidd på fleire kommunar i Rogaland, Sunnhordland og Hardanger. Totalt har Bremnes Seashore aktivitet på 20 plasser i 9 forskjellige kommunar.
Bremnes Seashore er et helintegrert selskap ; fra produksjon av smolt til salg og distribusjon av kvalitetslaks.

Selskapet har 220 ansatte, og omsatte i fjor for over 930 millioner kroner. Gode priser i laksemarkedet gav i 2009 ei bunnlinje på 80 millioner kroner, og resultatet i 2010 kommer trolig til å bli over dobbelt så stort.

90 prosent av produksjonen går til eksport; Frankrike, Russland, Kina er blant de viktigste markedene.

Selskapet har en klar strategi i HMS-arbeidet; er IA-bedrift og har lavt sykefravær med hensyn til bransje.

Bremnes Seashore har brukt over 60 mill. kr. på forskning og utvikling siden 1994: Salma, selve indrefileten av norsk laks er et klassisk eksempel på vellykket produktutvikling.

Salma-laksen er blitt en knallsterk merkevare i et konkurranseutsatt, internasjonalt marked.